Funktionsrätt

En titt på hemsidan FUNKTIONSRÄTT

Igår presenterade Funktionsrätt sin PARTIANALYS 2022. Där skriver man:  ”Inför valet i höst driver vi fem valbudskap som är övergripande för våra 50 medlemsförbund. Frågorna spänner över Funktionsrätt Sveriges prioriterade områden om funktionsrätt, jämlik vård, utbildning, rätt till arbete och en stärkt rätt till rättshjälp och rättsskydd. Med utgångspunkt i frågorna har vi formulerat 23 enkätfrågor till riksdagspartierna om den kommande mandatperiodens funktionsrättspolitik. Samtliga riksdagspartier har svarat på vår enkät och på denna sida hittar du vår partianalys. Vår partianalys är både kvantitativ och kvalitativ. Vi har tagit hänsyn till partiernas ja/nej-svar men också till deras motiveringar.

Om Vänsterpartiet skriver Funktionsrätt:

Vänsterpartiet får en självklar förstaplats.

Partiet svarar ja på samtliga frågor och ger också initierade och underbyggda motiveringar.

V visar därmed höga ambitioner. Ska vi låta förra mandatperioden styra våra förväntningar kan vi känna förtroende.

Vänsterpartiet svarar redan nu upp i form av motioner bland annat när det gäller att tänderna ska betraktas som en del av kroppen och därmed ingå i samma regelsystem som annan vård samt kring skärpningar av rättskyddet mot hatbrott för personer med funktionsnedsättning.

Funktionsrätt är en central hemsida – men för förtroendevalda på lokal nivå är sidan en uppslagsbok med stort värde.

Tidigare under våren ordnade Funktionsrätt en serie samtal med partiledare. Här länken till samtalet med Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar.