Äldreomsorgen

Hur lyckades Vänersborg gå miste om statliga miljoner?

Visst har det varit en turbulent tid. Det gällde att hänga med och göra rätt. Rättare sagt: verkligen vilja göra rätt!

När regeringen hade låst sig till 73 punkter i januariöverenskommelsen, då blev det tvärstopp för alla förhandlingar och uppgörelser mellan Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. En radikal förändring mot det som gällde under 2014-2018, när  dåvarande finansministern Magdalena Andersson och Vänsterpartiets Ulla Andersson kom överens om en uppsjö reformer – framförallt också om finansieringen  av alla beslut.

Vänsterpartiet fortsatte med sakfrågor – och sökte andra vägar. Äldreomsorgen – inte bara tala om behoven av att göra något – istället göra något. Partiets initiativ växte till ett utskottsinitiativ  som i slutändan alla, även regeringens partier anslöt sig till.

Vänsterpartiet interpellerade i Vänersborg – det blev ett mycket återhållsamt svar från socialnämndens ordförande, Dan Nyberg, S. Visst, visst, blir det något av det hela så ska vi väl inte vara dummare än att ansöka.

[Det fanns ett tydligt regelverk för alla kommuner att veta vilka förutsättningar som gällde för att få en ansökan om bidrag godkänd.]

Ett år senare kom Socialstyrelsens besked: Jo, Vänersborg fanns med på listan över kommuner som skulle få del av statsbidraget som avsåg höjning av den medicinska kompetensen inom äldreomsorgen.

Men NEJ, Vänersborg kvalificerade sig inte för att få del av statsbidraget som avsåg en minskning av andelen timanställda inom äldreomsorgen. Där fanns två villkor: att redovisa en låg andel eller att visa på en tydlig minskning.

När beskedet kom för två dagar sedan, ställde Vänsterpartiet en ny interpellationsfråga till samma ordförande – svaret kommer på onsdag på kommunfullmäktiges sista sammanträde denna mandatperiod.

Det handlar inte om småpengar! Trollhättan får ett statligt bidrag som belöning för uppvisad ”prestation”, alltså ansträngning och finansiering med egna pengar, som förstärker äldreomsorgen med inte mindre än 67 miljoner kronor 2022.

Vänersborg får inte en krona från staten, den egna insatsen var för klen. Beslutet kan inte överklagas.

För att få hela bilden klart om fördelningen av tre miljarder till kommunerna i Sverige:

Fördelning av statsbidrag för att minska andelen timanställda inom äldreomsorgen (1997 miljoner)

Fördelning av statsbidrag för bemanning av sjuksköterskor på särskilda boenden (997 miljoner)