Kunskapsförbundet

Imponerande, stort grattis

Kunskapsförbundet Västs direktion hade sitt första fysiska sammanträde efter 24 månader med digitala möten. Avstånd iakttogs – lätt att ordna i aulan på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan.

Vilken skola! Vilken upplevelse! Över alla förväntningar! Under pandemitiden slutfördes renoveringen och ombyggnaden av förbundets tredje gymnasieskola. Mycket gott hade åstadkommits för något år sedan när Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg förändrades och fräschades upp på bästa sätt. Men ett gott arbete där var grunden för att göra ännu bättre nu.

Det är bara att gratulera eleverna som söker sig till MÅG. Det gäller alla, även för elever från Vänersborg blir MÅG rätt adress – här och inte någon annanstans finns flera yrkesutbildningar såsom bygg- och anläggning, försäljnings- och serviceprogrammet, hotell- och turism samt restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Det mest glädjande att höra var de preliminära ansökningssiffrorna till hösten 2022: Ekonomprogrammet (som också finns i Vänersborg på BSG) söks på MÅG av långt fler än det dubbla antalet elever jämfört med tidigare år. Det om något är en bekräftelse för Kunskapsförbundets envisa strävan att bli bättre år efter år.

Ledamöterna vandrade i mindre grupper under två timmar genom varenda del av skolan. Toppen! Och överallt samma välkomnande tillrop från eleverna – på förbundets skolor säger man ”Hej!” till varandra när man möts.

Och så var det där med restaurangprogrammet …