Debattartiklar

”Nej, ingen måste samarbeta med SD”

”Partier går till val, väljarna väljer och sedan ska det formas majoriteter för att kunna styra landet, eller kommuner och landsting. Partier samarbetar då med andra partier som de har något gemensamt med eller som de kan bygga förtroendefulla relationer med. Det är frivilligt.”

Så skriver Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare, i inledningen till en debattartikel i Aftonbladet.

Och längre fram skriver Aron Etzler: ”Det märkligaste med dagens debatt är att den är helt bakvänd. SD anklagar alla partier som inte vill samarbeta med dem för att inte respektera folkets vilja. Men det är väldigt lätt att begripa varför andra partier inte vill samarbeta med SD. Det är SD:s eget agerande och deras egen politik som är skälet till att andra partier skyr dem. Och att andra partier skyr dem är folkets vilja och helt i enlighet med demokratins spelregler.”

”SD har existerat sedan 1988 och har under dessa 30 år inte lyckats etablera ett enda harmoniskt samarbete med något annat parti. Det är inte på något sätt normalt. Alla andra partier klarar av att samarbeta med varandra.”
Läs hela debattartikeln på Aftonbladets hemsida.