Arena Vänersborg

S Anders Larsson lär dig räkna rätt!

Lutz Rininsland och S Anders Larsson möttes i tv-programmet DEBATT. Lutz hänvisade till den höga kostnaden för ARENAN som ett av skälen, varför han röstade NEJ när beslutet togs i juni 2007. S Anders Larsson kontrade:”… men å andra sidan, har vi en avskrivning på 40 år, så talar vi om 7 mkr om året, det har faktiskt en kommun av Vänersborgs storlek råd med.”

Nu är S Anders Larsson inte längre politiker utan, genom det numera välkända Vänersborgs vänskapskorruption, ”bara” kommunens näringslivschef för sisådär 43000 kr i månanden. Andra är dock kvar som politiker och måste därför räkna rätt. Det gör Vänsterpartiet, det gör Lutz.

ARENAN kostar 280 mkr – minst. Internräntan är 4 % – det ger en räntekostnad på 11,2 mkr om året. Avskrivningen är 3 %, det är 8,4 mkr om året, tillsammans 19,6 mkr. Det är den summan Vänersborg måste ta fram, där är dessa pengar som måste tas från andra områden. Och då är det bara bygget som är betalt det första året. Sedan kostar det att ha hallen öppen för användning. Det kostar mycket, personal, energi, el, underhåll, rättsliga processer, snöröjning, taklagning, kanske fler reparationer – idag finns ingen aktuell beräkning på förväntade driftskostnader. En sak är säker – intäkterna kommer aldrig att täcka kostnaderna.

Avskrivningen med 8,4 mkr per år ligger kvar i 33 år, fram till år 2042. Räntekostanden blir mindre, år efter år, men år 2026 är den fortfarande hälften från dagens belopp, mer än 5 mkr per år.

Dessa pengar faller inte ner över oss, över Vänersborg, dessa pengar skrapas ihop från allt annat som måste skötas. ”7 mkr om året ?” Ge inte fler uppdrag till S Anders Larsson! Se istället till att han SPARKAS! Och herr ”här är det ju ordentligt koll”  Ljunggren är inte mycket bättre han när han vilseleder media angående neddragningar i skolan.

Få dit någon som kan åtminstonde räkna rätt! Lutz lär annars vara bra på att räkna rätt….

Angående takbågarna och att det plockades bort några för att spara en slant så är det julkalenderns lucka nummer 5 som behöver öppnas. Protokollet visar under punkt 5.9 att minskningen på antalet takbågar sparade pengar. Ack hur man bet sig själv i svansen.

Se genom kommunledningens lögner och dimridåer!

Och nu på måndag kommer revisorernas arena rapport, vi kan dock inte lova att rapporten kommer just klockan 12.00.