Budget 2017

Tillbaka i kommunpolitiken

Det var en mycket bra genomgång som Vänsterpartiets förhandlare, Ulla Andersson, och partiets ordförande, Jonas Sjöstedt, levererade på torsdagskvällen i den riksomfattande interna webb-sändningen. Tillsammans med ett antal texter och med tillgång till regeringens ekonomiska vårproposition och vårändringsbudgeten för 2016 får vi ett rätt så bra grepp om vad vi kan vänta oss på intäktssidan. Ingen tvekan, det känns som om någonting håller på att vända till det bättre. Åtskilliga små steg tyder på att tiden för nedskärningar av välfärden är förbi, vi kan hoppas på viss återställning och vi upptäcker även nya inslag som betyder så oändligt mycket för enskilda människor som behöver samhällets stöd.

Tio välfärdsmiljarder lär tillföra cirka 50 miljoner till Vänersborgs kommun. När den socialdemokratiska kommunledningen i Vänersborg angav tonen för budgetarbetet inför 2017, uttalades det fortsatt återhållsamhet och även sparbeting. Då var prognosen ett överskott för 2017 med 61 miljoner kronor. En dryg månad senare är det nu 111 miljoner.

I mars gjorde Vänsterpartiet gemensam sak med moderaterna – vi ville tillföra barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden i runda tal 20 miljoner vardera. Men socialdemokraterna vann i omröstningen genom sverigedemokraternas agerande. Visst är det den omvända världen i Vänersborg!

Nu kommer nämndernas reaktioner – en efter en. Budgetberedningen lär ha mycket att begrunda. Vänsterpartiet tycker inte om förhandlingar bakom lyckta dörrar, därför vill vi här länka till nämndernas underlag.

Kultur- och fritidsnämnden – sammanträdet 2016-04-11

Miljö- och hälsoskyddsnämnden – sammanträdet 2016-04-11 (kompletteras senare)

Byggnadsnämnden – sammanträdet 2016-04-12 (kompletteras senare)

Barn- och utbildningsnämnden – sammanträde nästa vecka 2016-04-18

Socialnämnden – sammanträde nästa vecka, 2016-04-21

Samhällsbyggnadsnämnden – sammanträde nästa vecka, 2016-04-21

Vi kan inte föreställa oss att kommunledningen kan eller vill stå fast vid sin linje från i mars. Trycket från medlemmarna hos socialdemokraterna på Marie Dahlin, kommunstyrelsens ordförande, är lika hörbart som invändningar som kommer inifrån Marika Isetorps miljöparti.

Vid kommunfullmäktiges sammanträde 2016-04-27 räknar vi med ett klarläggande svar från kommunledningen på vår interpellation.