Socialnämnden

Håll fokus på viktiga frågor

Det finns hur många frågor som helst som man kan ägna sin tid åt. Men med tanke på allt som verkligen behöver göras borde det vara en klok sak att inte fastna varje gång man snubblar över ett intressant inslag i media.

Att omförhandla, att behålla, att förnya ett avtal är en fråga som vi inte kommerförbi. Då gäller det dock inte avtalet som värderas så enormt högt av den svenska näringslivseliten. Det gäller ett annat avtal där vi i Vänersborg snart måste komma fram till ett beslut.

Socialnämnden slöt en gång i tiden ett avtal med Carema om en entreprenad som i huvudsak gällde äldreomsorgen. I upphandlingen vann Carema uppdraget för enheten i Brålanda, två mil norr om Vänersborg. Efter fem år beslöt nämndens majoritet att först säga ja till en första förlängningen om två år och sedan förra året om ytterligare en förlängning med två år. I januari 2017 löper perioden om totalt nio år ut och avtalet kan inte förlängas.

Nu finns som alltid olika alternativ, i huvudsak handlar det om att nämnden i april 2015 måste fatta ett beslut om att antingen återta enheten i kommunal regi eller att inleda en ny upphandling.

Hur är oddsen i Vänersborg?

Socialnämndens ledamöter är tretton i antal, kommunledningens partier har sex av dessa mandat.  Socialdemokraterna fyra, Miljöpartiet ett och Centerpartiet ett. I Vänersborg har Centerpartiets lokala ledning ett kärleksfullt förhållande till Socialdemokraterna, men när det kommer till frågan om privata alternativ i välfärden är det Annie Lööfs linje som gäller. Miljöpartiet tycks vara absolut pålitligt, under mandatperiodens första tre månader syns inget av den djupa sprickan i åtskilliga frågor som präglade förhållande S och MP under hela den gångna mandatperioden, allt verkar glömt och överspelat nu när man har en överenskommelse om att dela ordförandeposterna mellan sig och med Centern.

Så sex mandat är bara fem, hur ska det bli en majoritet? Moderaterna har två platser, FP och KD var sin. Fem mot fyra? De andra tre? Sverigedemokraterna har en plats i Socialnämnden, deras ordförande har nyss övertagit platsen när SD:s starke man och gruppledare plötsligt kom på att han hade tagit sig vatten överhuvudet och lämnade in tre avsägelser som ledamot i tre nämnder. SD verkar ha svårt i starten, antalet ”avstår”-anmälningar i alla omröstningar tvärs genom våra nämnder är klart fler i antal än de få tillfällen man har bestämt sig för ett ja eller nej. Svaret i entreprenadsärendet blir:  SD:s mandat spelar ingen roll.

Det är Vänsterpartiet som har avgörandet i sin hand, så som det är fallet i en rad frågor av större vikt i Vänersborg. Våra två mandat i socialnämnden ger oss möjlighet att avgöra frågan. Och vi har tid fram till april, kanske maj om beslutet dröjer, för att vässa vårt beslutsförslag eller vårt ställningstagande till ett eventuellt beslutsförslag från S.

Regeringen har nu kommit med Kommittédirektivet som vi har väntat på länge. Dir 2015:22 har rubriken ”Ett nytt regelverk för offentlig finansiering av privat utförda välfärdstjänster.”Beslutet fattades vid regeringssammanträdet den 5 mars 2015 och finns att ladda ner i sin helhet här. För hela vår kommunala grupp, inte bara för våra ledamöter och ersättare i socialnämnden, är dessa 25 sidor en ”läxa”att läsa. Det finns ju fler verksamheter än denna entreprenad som berörs av utredningens arbete och de slutsatser som kommer att hamna i riksdagen innan nästa val 2018.

Ännu en gång: Låt oss jobba med de viktiga frågorna, inte fastna i sidospår varje gång det dyker upp något någonstans som eggar fantasin.