Bostadsförsörjning

När lossnar det?

På Vänsterpartiets medlemsmöte i tisdags enades vi om att som tema vid nästa träff välja ”Bostadsförsörjning – varför tycks det inte hända något?”

I december biföll kommunfullmäktige Vänsterpartiets motion ”Bostadsförsörjningsplan och Översiktsplan – inte samma sak och båda behövs”. Vi tänker under våren efterlysa konkreta steg för att Vänersborg äntligen skriver ”Riktlinjer för bostadsförsörjning”.

Lokala idéer och tankar är en sak men sambandet mellan beslut på nationell nivå och möjligheter att ”komma loss” på regional och lokal nivå är mycket starkt. Bostadspolitik är ett högaktuellt spörsmål i mer än hälften av alla svenska kommuner. Särskilt besvärande är bristen på hyreslägenheter till överkomliga belopp.

Därför var det av stort intresse att följa tisdagens interpellationsdebatt i riksdagen om ”Åtgärder för ett ökat bostadsbyggande”. Här finns samtliga inlägg i debatten – texten är klippt och klistrat från riksdagens snabbprotokoll 2014/15:57 från den 10 februari.