Handslag för Brålanda

Västra Götalandsregionen och Vänersborgs kommun är överens om att vilja ha ett tågstopp i Brålanda och har tagit ett första steg.  
– Att få till det här tågstoppet är en otroligt angelägen utveckling av infrastrukturen i Västra Götaland. Som feministisk regionledning är vårt fokus en fungerande, tillgänglig och jämlik kollektivtrafik i hela regionen, då krävs också bra järnvägsstationer, säger Louise Jeppsson (V) ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.
Handslag mellan Benny Augustsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, och Louise Jeppsson (V) ordförande i infrastruktur och kollektivtrafiknämnden (IKN), Västra Götaland.Foto Jerry Lövberg
Västra Götalandsregionen finansierar Brålanda tågstopp gemensamt med Vänersborgs kommun. Västtågsutredningen om att få fler tågstopp längs de regionala järnvägarna föreslog sju nya tågstopp, varav fyra i Dalsland. Stoppet i Brålanda är det första som nu har kommit så långt som till ett avtal om hur en ny station ska finansieras. 

– Vi i Rödgrön ledning vill se mer av snabbt, klimatsmart och energieffektivt resande, så det är väldigt positivt att vi nu kommer vidare med det första tågstoppet. Brålanda station är en viktig del i detta, och en tydlig riktning från vår sida vilken utveckling vi vill se framåt för Västra Götalandsregionen, säger Per Tenggren (S), vice ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.  

Det har också en stor betydelse lokalt, för Vänersborgs kommun, och i att knyta ihop regionen.  

– Det är ett sätt att både knyta samman Västra Götaland och samtidigt öka det hållbara resandet. Vi tar ansvar i att möjliggöra för regionens invånare att kunna ställa bilen oavsett var i regionen man bor, säger Jonas Blomster (MP), ledamot i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.  

(Kopian av ett pressmeddelande från Rödgröna ledningen i Västra Götaland)

Dela den här sidan:

Kopiera länk