Högkostnadsskydd i tandvården

Idag presenterade företrädare för regeringen och SD förslag på förstärkt högkostnadsskydd för tandvård för alla över 67.

Vänsterpartiet vill se ett högkostnadsskydd i tandvården, för alla.
Sverigedemokraterna lovade innan valet att införa ett högkostnadsskydd i tandvården. Nu försämrar de istället tandhälsan för unga, genom att tillsammans med regeringen ta bort den fria tandvården för de mellan 19-23 år. De vill att man väntar tills man fyllt 67 för att få billigare tandvård. SD bryter ännu ett vallöfte.
Vi vill att alla ska ha råd med bra tänder. Tänderna är en del av kroppen, därför bör samma högkostnadsskydd gälla som gäller resten av sjukvården, och den ska omfatta alla.
Läs mera i pressmeddelandet från RödGrön Ledning i Västra Götaland: Unga riskerar att tappa kontakten med tandvården.
Idag på regeringens pressträff presenterades en rad satsningar på äldres tänder vilket är efterlängtat. Samtidigt sänker man åldersgränsen för den avgiftsfria tandvården för unga vuxna från 23 till 19 år. Beslutet riskerar de goda resultaten som svensk tandvård uppnått bland barn och unga och kommer leda till ökade kostnader för tandvården både för individen och samhället.
– Åren mellan gymnasiet och att man etablerat sig på arbetsmarknaden är kritiska år för de flesta unga. Med det här beslutet riskerar därför många unga med små ekonomiska marginaler att tappa sin fasta kontakt med tandvården. Att inte ha en fast kontakt med tandvården riskerar att senare i livet leda sämre tandhälsa, säger Lars-Erik Hansson (V) ordförande i styrelsen för folktandvården i Västra Götaland.
– Man försämrar nu tandvården för unga vuxna, och människor får vänta tills pensionsåldern innan man får billigare tandvård. Samtidigt sänker regeringen inkomstskatten med 13,5 miljarder, säger Lars-Erik Hansson.