Skolan behöver större resurser

”Ingen orkar se dem”

I måndags hade barn- och utbildningsnämnden möte. Viktigaste ärende var ”hur svarar vi som nämnd på kommunledningens anvisning inför budgeten för kommande år 2025″. Nämnden skulle lämna besked hur man kommer att klara sin verksamhet utan att medel skjuts till. Eventuella konsekvenser skulle beskrivas.

Här nämndens kompletta handlingar som lämnades till budgetberedningen och kommunledningen. Beslutet togs av fem ledamöter, från S, C och KD. Fem ledamöter avstod från att delta i beslutet – M, L och SD. Ledamoten Stefan Kärvling från Vänsterpartiet reserverade sig till förmån för sitt eget yrkande: ”BUN yrkar på att tilldelas ytterligare 10,4 mkr för att säkra möjligheterna att möta barns och elevers individuella behov.”  Fem ledamöter sade alltså ”nej, så gör vi inte”, och ytterligare fem avstod från att tillkännage sin  åsikt.

I onsdags var det kommunfullmäktige. Ärende 16 och ärende 17 gällde 2023, året som har gått. Hur klarade man verksamheten? Hur klarade man ekonomin?

Barn- och utbildningsnämndens ordförande Bo Carlsson, C, och Stefan Kärvling, V  deltog i debatten. På kommunens hemsida finns inspelningar på webb-TV, där behöver man inte se allt under hela kvällen, man kan gå direkt till ärende 16 och 17. Dessutom har Stefan Kärvling på sin egen blogg lämnat en rapport från fullmäktige.

Idag fredag kom i tidningen GP en debattartikel som berör. Den handlar om barn och ungdomar, den handlar också om våra barn och ungdomar här i Vänersborg. Tidningen valde rubriken: ”De vet inte om det än men om tio år kommer de vara kända hos polisen”.

Läs debattartikeln en gång, läs den en gång till – och tänk på hur vi gör i Vänersborg, hur det är i våra skolor i år, hur det kan se ut nästa år.

Vi i Vänsterpartiet vill se våra ungdomar, vi vill stå upp och ta ansvar.

P.S. Snart är det 1 Maj – öppna länken och se hur du kan fira i Vänersborg.