Riksdagsdebatt med kommunalt intresse

Ord och inga visor

Riksdagen igår – den sex timmar långa debatten slutade tack och lov med ett resultat i omröstningen som är bra.

En annan debatt var mycket kortare, men omröstningen vanns tyvärr av de fyra Tidö-partierna som fick sällskap av ledamöterna från C. Reservationen från S, V och MP förlorade. Det handlade om ett betänkande från konstitutionsutskottet 2023/24:KU7 ”Likvärdiga krav på mål och riktlinjer för utförare av kommunal verksamhet”.

Låter inte upphetsande, kan väl inte vara feltänkt, likvärdiga krav … Eller hur? Men visst, har man uppdrag som förtroendevald i vår kommun, kanske bättre ta en koll för att veta vad det handlar om.

Samuel Gonzalez Westling är Vänsterpartiets gruppledare i riksdagen. Han företrädde Vänsterpartiet i denna debatt:

”Det vi avhandlar i dag är en proposition från regeringen som heter något så harmlöst som Likvärdiga krav på mål och riktlinjer för utförare av kommunal verksamhet. Det skulle man kunna tycka är rimligt och rätt, när man hör titeln. Innehållet i förslaget är dock något helt annat. Förslaget från regeringen påstås handla om att man ska förbättra allmänhetens insyn i de offentliga verksamheterna och att styrningen ska bli bättre. Sanningen är dock någon annan.
I grund och botten handlar förslaget om att ytterligare kratta manegen för fler privatiseringar och mer vinstintressen i vår gemensamt finansierade välfärd.
När privata intressen, vars främsta målsättning är att
tjäna pengar, som Almega och Svenskt Näringsliv, är
odelat positiva till förslaget, samtidigt som Sveriges
Kommuner och Regioner och LO ser stora problem, är
det viktigt att dra öronen åt sig och fundera. För vem
är det man egentligen gör det här?”

Efter den inledningen i Samuel Gonzalez Westlings anförande är det nog bäst att läsa på.

Här underlaget: