Statens budget

15 april – dagen för ändringsbudgeten

På riksdagens hemsida finns följande upplysning:

”Vårpropositionen innehåller förslag till riktlinjer för den ekonomiska politiken och budgetpolitiken under 2025. I vårpropositionen gör regeringen dessutom en bedömning av det ekonomiska läget och hur ekonomin kommer att utvecklas, samt utgiftstaket de närmaste åren. I samband med den ekonomiska vårpropositionen lämnar regeringen även ett förslag till ändringsbudget för 2024 – den första av två ordinarie ändringsbudgetar. Riksdagen beslutar om den ekonomiska vårpropositionen i juni.”

08:30 på måndag informerar finansminister Elisabeth Svantesson vid en pressträff.

13:00 börjar debatten i riksdagen med anledning av vårpropositionens avlämnande.

Det har funnits gott om förhandsinformation – nyhetstjänsten Altinget berättade för någon dag sedan: ”Budgetutrymmet ligger på sammanlagt 16,8 miljarder kronor och budgeten blir därmed fyra gånger så stor som förra årets. Redan nu har nyheter presenterats för drygt 14,2 miljarder.”

På tisdag kommer SKR, Sveriges kommuner och regioner, att publicera ett cirkulär som berättar i detalj hur kommun- och regionpolitiker lättare kan tillgodogöra sig innehållet i propositionen. Det är inte alltid lätt att genomskåda alla dimridåer: Tidigare indragna statsbidrag återkommer nu, dock bara med halva belopp. Då berättar Tidöpartierna om en satsning. Andra statsbidrag har tidigare sänkts med ett visst belopp, nu erbjuds ett annat statsbidrag med annan rubrik men med bara en del av det indragna bidraget som en helt ny satsning.

I en kommun som Vänersborg, som håller fast vid att besluta årsbudgeten för 2025 redan i mitten av juni 2024,  är det mycket angeläget att försöka ”hänga med” och förstå ekonomikarusellen som snurrar på högvarv i Stockholm.

2024 års Ekonomiska vårproposition

Vårändringsbudget för 2024