Klimat och miljö i EU - 2019-2024

”SD och M sämst i klassen när det gäller klimat och miljö”

DN-debatt idag ”SD och M sämst i klassen när det gäller klimat och miljö”.

Här ingressen till debattartikeln i Dagens Nyheter: ”Moderaterna motarbetar aktivt miljölagstiftning i EU, medan sverige­demokrater röstar nej till i princip allt. Det visar vår granskning av svenska EU-parlamentarikers miljöinsatser 2019–2024. Även inom de andra partierna finns det stora skillnader i engagemang och ambitionsnivå, skriver Beatrice Rindevall och Karin Lexén, Naturskyddsföreningen.”

Debattartikeln sammanfattar rapporten som publicerades idag av Naturskyddsföreningen.

Här kort tre citat om ”plus och minus”:

• Utmärkt miljöbetyg – Miljöpartiets tre EU-parlamentariker och Vänsterpartiets enda parlamentariker har alla röstat bra för miljön i 94–97 procent av de granskade omröstningarna och får därför utmärkt miljöbetyg. Jakop Dalunde (MP), Pär Holmgren (MP) och Malin Björk (V) har även varit mycket aktiva inom klimat- och miljöpolitiken i det parlamentariska arbetet.

• Dåligt miljöbetyg – Dåligt miljöbetyg tilldelas Kristdemokraternas två ledamöter och Moderaternas fyra ledamöter som endast har röstat bra för miljön i 24–31 procent av omröstningarna. Sara Skyttedal (tidigare KD), Tomas Tobé (M) och Jessica Polfjärd (M) har alla utmärkt sig genom att aktivt arbeta för att försvaga ambitionsnivån i flera viktiga miljö­lagstiftningar. Sara Skyttedal har nyligen lämnat Kristdemokraterna, men har kvar sin gamla partibeteckning eftersom hon agerade som företrädare för partiet i de granskade lagstiftningarna.

• Uselt miljöbetyg – De som röstat sämst för miljön är Sverigedemokraternas två parlamentariker och den politiska vilden Peter Lundgren, som endast röstat bra för miljön i 5–9 procent av omröstningarna. Den ledamot som utmärker sig mest är Johan Nissinen (SD), som har varit en stark röst mot klimat och natur. Nissinen har haft ett stort engagemang i både debatter och medier, och motsatt sig flera miljölagstiftningar i sin helhet.

Hela rapporten ”Draglok och bromsklossar– granskning av partiernas miljöambitioner inför EU-valet 2024” finns tillgänglig på Naturskyddsföreningens hemsida.