Tryggare bostadsområden

Åtgärder för tryggare bostadsområden

Det lär nog finnas ett antal ledamöter i kommunens fullmäktige som inte observerade sida 168, sista sidan i utskicket inför sammanträdet 13 mars. Det var sidan med ”Meddelanden”, och där fanns endast en anteckning, nämligen att kommunstyrelsen hade överlämnat ”Rapport  om det brottsförebyggande  arbetet till kommunfullmäktige 2023” till fullmäktige.

Här inledningen som berättar om bakgrunden till och syftet med rapporten:  ”För att säkerställa att kommunerna arbetar på ett effektivt och kunskapsbaserat sätt har
regeringen föreslagit att kommunernas ansvar för brottsförebyggande arbete regleras i lag. Den nya lagen trädde i kraft den 1 juli 2023. Kommunstyrelsen, eller den nämnd som kommunfullmäktige beslutar, ansvarar för ledningen av kommunens brottsförebyggande arbete och för att kontinuerligt rapportera om det brottsförebyggande arbetet till kommunfullmäktige. Denna rapport beskriver 2023 års arbete med medborgarlöfte Torpaområdet samt övriga brottsförebyggande och trygghetsskapande insatser inom kommunen.”

Rapporten belyser pågående arbete i kommunen. Riksdagen, som genom lagen trycker på att kommunerna tar ansvar, hanterar själv frågor om brottsförebyggande arbete. Men i riksdagen är det tydligt att det finns skilda uppfattningar om vad som bör göras, om vad som ska prioriteras. Nu senast framkommer det när regeringen lägger fram prop. 2023/24:112 ”Åtgärder för tryggare bostadsområden”.

Det är först 22 maj som riksdagen skall fatta beslut med anledning av propositionen. Gott om tid att begrunda vad som är föreslaget och hur motiveringen lyder till olika delar av regeringens, Tidöpartiernas, förslag.

Efter 22 maj är dock tiden knapp – Tidöpartiernas hårfina majoritet i riksdagen kommer att besluta att de nya reglerna träder i kraft 1 juli 2024. De fyra oppositionspartierna S, V, C och MP är överens – alla vill se ett ikraftträdande 1 januari 2025. Varför senare, det framkommer i partiernas följdmotioner – här länken till alla fyra.

Centerpartiet

Miljöpartiet