Bokslut 2023 och MRP 2025

Bokslut 2023 och budget för 2025 och framåt

I mitten av april sammanfaller tillbakablicken och utblicken mot kommande år. Kommunfullmäktige förväntas vid sitt möte 17 april dels  ”besluta att godkänna bokslutet och årsredovisningen för år 2023”, och dels ”besluta notera informationen i kommunstyrelsens och nämndernas verksamhetsberättelser”.

Dagen innan, 16 april, avslutar kultur- och fritidsnämnden och socialnämnden med sina möten ett annat skede i den kommunala budgetprocessen. Kommunstyrelsen hade ju i slutet på februari ”beslutat att ställa sig bakom  upprättat förslag till Anvisningar och ramar för arbetet med Mål- och resursplanen 2025-2027”. Under mars och april har nämndernas förvaltningar hanterat anvisningarna och därefter tar alla nämnder på sina möten under april ställning till förvaltningens beskrivning av läget, av förväntningar att kunna leva upp till sina mål och av eventuella konsekvenser ifall ramarna anses vara otillräckliga.

Medan arbetet i kommunens budgetberedning sker utan möjlighet för allmänheten att ha insyn i den pågående processen med alla överläggningar, så är dokumenten från nämnderna, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige tillgängliga. Längre ner en sammanställning för den som vill informera sig närmare om detaljerna i boksluts- och budgetprocessen.

När det gäller bokslutet kom i dagarna en kort sammanställning från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Rubriken är talande: ”Börsglädje och skatteåterbäring räddar kommunernas bokslut”. Sveriges alla 290 kommuner har relativt stora friheter att fatta egna beslut som påverkar den egna kommunala verkligheten. Därutöver finns mängder av faktorer som påverkar kommunernas inkomster och utgifter, faktorer som påverkar olika beroende på kommunens storlek, läge, sammansättning av befolkningen, näringslivets struktur,  m.m.

Man borde kunna förutsätta att varje förtroendevald från alla partier, vare sig i fullmäktige, kommunstyrelsen eller någon nämnd, tar del av sammanfattningen från SKR. [Förtroendevalda har haft ett erbjudande om tillgång till tidningen Dagens Samhälle där artikeln finns.]  Där förklaras olika utfall och där illustreras med två centrala uppgifter:

Kommunernas resultat (dels kr/invånare, dels det totala resultatet) och kommunernas finansnetto (kr/invånare). För båda också tillhörande rankinglista – var någonstans befinner sig Vänersborg (eller grannkommunerna, eller andra kommuner som någon vill jämföra Vänersborg med).

Resultat – på plats 110 med 2180 kronor per invånare och totalt 87,2 Mkr för 2023.

Finansnetto – Vänersborg på plats 249 med ett finansnetto på minus 765 kronor per invånare.

När kommunfullmäktige träffas 17 april så finns följande dokument som ledamöterna utgår från:

Årsredovisningen 2023

Verksamhetsberättelser för 2023 från:

Byggnadsnämnden

Barn- och utbildningsnämnden