Socialtjänstens förebyggande arbete

Vår socialtjänst måste få stöd av riksdagen

April, maj, juni – inte så mycket kvar innan riksdagen tar sin vanliga mycket långa sommarpaus, midsommar till mitten av september.  Mängder av betänkanden förs från utskotten upp till beslut i kammaren, i stort sett alltid samma mönster: Oppositionspartierna S, V, MP och C för fram viktiga synpunkter och förslag, Tidöavtalets hårfina majoritet säger alltid ”Avslag på samtliga motioner” med motiveringar ”anses tillgodosett, pågående arbete,  under utredning,” eller dylikt

I debatten i kammaren blir skillnaden också tydligt. Men i riksdagen debatterar inga ledamöter i förhoppning om att någon från Tidöavtalets partierna låter sig övertygas av bättre argument, omröstningar följer förutbestämde anvisningar från partiernas ordningsmän.

Skillnader är tydliga och viktiga  – och har ofta betydelse  för kommunala verksamheter. På onsdag står Socialutskottets betänkande 2023/24:SoU18 ”Barn och unga inom socialtjänsten” på dagordningen. Av reservationstexterna kan man läsa sig fram till att samtliga oppositionspartier efterlyser större fokus på socialtjänstens förebyggande arbete.

Här tre av Vänsterpartiets reservationer – vår ledamot i socialutskottet är Karin Rågsjö:

2. Förebyggande arbete, punkt 1

”Jag anser att regeringen bör tydliggöra kommunernas uppdrag och utöka de förebyggande insatserna för att minska antalet placeringar av barn och unga. Vidare bör regeringen uppdra åt kommunerna att öka tillgängligheten med en första linjens socialtjänst och ett utbud som möter familjers behov med syftet att tidigt motverka risken för en negativ utveckling. Jag anser att det behövs en modern socialtjänst. Därutöver bör regeringen ge i uppdrag till kommunerna att arbeta med att aktivt öka familjernas tillit till socialtjänsten. Det är viktigt att fortsätta det arbete som myndigheterna redan gjort och gör med informationsinsatser, men det arbetet behöver drivas på än mer bred front. Slutligen bör regeringen uppdra åt kommunerna att utforma ett lokalt stöd med syftet att främja socialtjänstens samverkan med exempelvis förskola, skola och föreningsliv. Regeringen bör verka för allt detta.”

5. Brottsförebyggande tidiga insatser, punkt 2

”Under 2015 tog regeringen initiativ till en brottsförebyggande satsning i flera steg och samlade ambitioner och målsättningar för det brottsförebyggande
arbetet inom flera politikområden under rubriken ”Tillsammans mot brott”.
Regeringen borde redan ha gått vidare och utvecklat många av de förslag som lämnades genom den satsningen. Jag anser att regeringen nu bör ta fram ett punktprogram för brottsförebyggande sociala åtgärder i enlighet med det
nämnda arbetet. ”

24. Barnfattigdom, punkt 14

”Jag anser att det behövs en nationell handlingsplan mot barnfattigdom. En sådan bör innehålla långsiktiga barnkonsekvensanalyser av hur ekonomisk ojämlikhet påverkar barnfamiljer och särskilt utsatta grupper av barn. Det behövs enligt mig förslag på riktade insatser för att minska påfrestningarna hos familjer som lever med små ekonomiska marginaler. Regeringen bör vidta åtgärder i enlighet med detta.”