Privatisering roten till det onda

Vänsterpartiets debattinlägg i GP

Under rubriken ”Privatiseringarna gav oss kriminella i välfärden” beskriver 14 företrädare för Vänsterpartiet det som nuförtiden har blivit en stor del av mediernas rapportering om sjukvården och hela välfärden.

Ingressen luder: ”Larmrapporterna avlöser varandra: systemhotande brottslighet, hemtjänstmaffian, vaccinfusk, otillåten påverkan. Listan kan göras lång. Alla visar de på hur vår välfärd blivit en plats för de kriminella. Välfärdssystemet bygger på tillit, både till medborgarna och de som sköter om systemet. Tyvärr har denna tillit utnyttjats av aktörer som letar hål för egen vinning och av kriminella.”

Debattartikeln ger många exempel på hur långt det har gått med att utnyttja regioner och kommuner. Vänsterpartiet skriver: ”Privatisering av vård, skola och omsorg har skapat utrymme för kriminella att exploatera systemet, en form av samhällssabotage som privatiseringarna inom välfärdssektorn skapat grund för. Det räcker inte att regeringen och SD försöker mota den brottslighet som pågår. De måste gå till pudelns kärna, privatiseringarna banar väg för välfärdsbrottsligheten.”

Slutsatsen i debattinlägget är: ”Det kan tyckas att politiken är överens om att stoppa välfärdsbrottsligheten. Det är inte sant förrän den dag då vi tagit tillbaka den demokratiska kontrollen och på riktigt stoppat de kriminella i välfärden. Den som drivit kriminella företag i välfärden måste portas från att kunna göra det igen. Det är upp till regeringen att bekänna färg och ändra lagstiftningen. Den fria etableringsrätten måste stoppas, kontroller ska betalas av bolagen och vi behöver lagstifta om att öppna böckerna.”