EU-valet 9 juni 2024

Alltid bra att veta vad man pratar om

I Sverige hålls valet till Europaparlamentet den 9 juni 2024. För oss medlemmar i en aktiv lokalförening är det en självklarhet att vi förbereder oss väl. Valrörelsen är kort och intensiv – endast 77 dagar kvar från idag till valdagen.

EU-parlamentet väljs vart femte år. Återkopplingen mellan det som sker i Bryssel och Strasbourg och här i Sverige är intensiv. En gång varje år redogör regeringen i en skrivelse till riksdagen om verksamheten inom EU.

Regeringens skrivelse 2023/24:115  ”Verksamheten i Europeiska unionen under 2023”

”I skrivelsen redogör regeringen för verksamheten i Europeiska unionen under 2023 i enlighet med 9 kap. 21 § riksdagsordningen. Skrivelsen är en övergripande beskrivning av Europeiska unionens utveckling och
förbindelser med omvärlden, det ekonomiska och sociala samarbetet, samarbetet om rättsliga och inrikes frågor samt unionens institutioner. Den tar upp beslut och händelser i unionen och redovisar bredden i unionens frågor utifrån arbetet i rådets olika sammansättningar.”

Innan riksdagen tar ställning till skrivelsen, så sker överläggningar i riksdagens utrikesutskott. Skrivelsen och inkomna motioner är underlaget för samtal där. Utskottet sammanfattar synpunkterna i ett utskottsbetänkande som är underlaget för debatt i riksdagens kammare.

Sista dagen för motioner var fredag 22 mars – då hade endast Vänsterpartiets följdmotion registrerats..  Första namnet under motionstexten är Håkan Svenneling, utrikesutskottets ledamot och riksdagspolitiker från Värmland.

Motionen  är på hela34 sidor – här inledningen:

”Vänsterpartiet arbetar för fler trygga jobb, en rättvis klimatomställning och för ett jämlikt och jämställt samhälle. EU har i dag stort inflytande över politiska beslut i Sverige och har under flera decennier påtvingat medlemsländer en politik som inneburit privatiseringar och marknadsanpassningar. Regeringar i Sverige har saknat ambitionen att göra något åt dessa problem och i stället valt att föra en skadlig EU-politik i Sverige eller gömma sig bakom hänvisningar till EU för att låta bli att agera. Det har resulterat i att det finns liten tilltro till politikens och politikernas förmåga att påverka och förändra samhället till det bättre.
Vänsterpartiet vill se ett nytt europeiskt samarbete som sätter människor och klimat före marknadsintressen. En verklig motkraft mot de nyliberala och rasistiska krafterna i
Europa kommer från vänster. Vi lever i en allvarlig tid, men det finns också mycket hopp. Vänsterpartiet driver, tillsammans med andra vänsterpartier i Europa, på för ett
samarbete för social rättvisa, jämställdhet och en kraftfull miljö- och klimatpolitik.

Vänsterpartiet vet att jämlika samhällen ger större frihet och mer möjligheter till alla människor. Samhällen som är jämlika är också bättre på att lösa större samhällsutmaningar, som patriarkatet, klimatförändringen, rasism eller en otillräcklig
välfärd. EU-kritik är en förutsättning för att förändra dagens EU.
I regeringens skrivelse Verksamheten i Europeiska unionen under 2023 (skr.2023/24:115) redogörs för den övergripande utvecklingen i unionen. Denna motion ska
inte ses som en uttömmande beskrivning av Vänsterpartiets EU-politik. Här lyfter vi i stället fram några viktiga EU-frågor som berör verksamheten i framför allt riksdagens utrikesutskott.”

En rad rubriker förtydligar vilka synpunkter Vänsterpartiet för fram med anledning av det som regeringen redogör för:

• 4: EU:s utveckling
  • 5: Demokrati, mänskliga rättigheter och rättsstatens