Miljöstrategi 2030

Fullmäktiges beslut om ny miljöstrategi

På gårdagens kommunfullmäktige var punkt 8 på ärendelistan ”Aktualisering av Miljöprogram 2030 – Ny Miljöstrategi 2030”.

Här länken till utskicket inför mötet – här länken till själva dokumentet ”Miljöstrategi 2030”.

Den som önskar lyssna och se hela debatten i efterhand, kan göra så på kommunens webb-TV. Det blev en lång debatt med åtskilliga repliker. En debatt som förvånade, för det handlade plötsligt om en fråga som seglade upp: Ska det byggas ett kärnkraftverk i Vargön – eller på en annan plats i Vänersborgs kommun?

Vänsterpartiets ledamot Gunilla Cederbom hade tidigt anmält sig på talarlistan, här nedan texten och stolpar från hennes anförande.  Vänsterpartiet riktar stora förväntningar på strategin och vill se ett aktivt arbete i kommunen för att förverkliga målsättningarna. I kärnkraftsdebatten var det ingen från Vänsterpartiet som deltog.

KF 240313 Ärende 8 Miljöstrategi 2030

Agenda 2030…Miljöstrategi 2030…Det är bara 6 år kvar! Vi har mycket att göra och det är bråttom!

Tyvärr finns tydliga tecken på att det inte går åt rätt håll. Den politik som regeringen med stöd eller styrning från SD driver, leder till att Sverige backar i våra nödvändiga ambitioner för miljön och klimatet och ett långsiktigt hållbart samhälle.

Miljö- och klimatpolitiken behöver vara långsiktig, konsekvent och tydlig för att skapa förutsättningar för samhället, näringslivet att ställa om.

För Vänsterpartiet är miljö och klimat prioriterat område för att bygga ett hållbart samhälle i alla perspektiv. Vi menar att vi måste jobba på alla nivåer globalt, EU, regionalt och lokalt om vi ska klara detta.

Nu har vi fått en uppdaterad miljöstrategi 2030 att fatta beslut om, som efter remissrunda till nämnderna ser rimlig och bra ut för att peka ut riktningen och ambitionerna här i Vänersborgs kommun.

SD förslag i KS, som flera borgerliga partier stödde, om att byta förnybar till fossilfri är ett steg tillbaka i ambitionerna och det är just den typen av politik som Greta och ungdomarna blir så frustrerade över att de måste agera. Även medvetna vuxna…

Det är förstås bättre med fossilfritt än fossila energikällor.

Men vi ska väl absolut inte sänka våra ambitioner i kommunen?

Att vi har som inriktning att energi ska komma från förnybara energikällor i våra verksamheter och att öka produktion av förnybar energi är väl självklart.

Inledningen av strategin uttrycks en förhoppning om att alla vill delta i detta arbete.

Det räcker inte – kommunen måste skapa förutsättningar och utrymme för att växla upp och gå från ord till handling i samverkan med invånare, föreningsliv, näringsliv.

Här kan det passa med invånardialoger, t ex medborgarpanel över tid för att ta vara kunskap, engagemang som finns i kommunen. Vi kan få in synpunkter på vilka åtgärder som behövs utifrån koldioxidbudgeten eller var ska vi utveckla naturreservat eller andra kloka konkreta förslag.

När vi agerar utifrån kunskap, i samverkan, målmedvetet och prioriterat, då kan vi påverka och vara en kommun som går före i miljö och klimatarbetet!

Bifall till KS förslag

Avslag på SD förslag