Reduktionsplikten? Inte sista ordet!
När riksdagen på torsdag debatterar ”reduktionsplikten för bensin och diesel”, så kommer det att klargöras att beslutet inte kan anses vara ”sista ordet”.
Betänkandet 2023/24:MUJ8 ”Riksrevisionens rapport om
reduktionsplikten för bensin och diesel” är värt att uppmärksammas. Här finns en sammanfattning av det som har hänt och sagts under den tid som debatten om drivmedelspriser har varit förstasidesnyhet. Skillnader mellan ”stad och land” var en viktig aspekt, och med tanke på att Vänersborgs kommun utgörs av stora landsbygdsområden med ganska många invånare, så känns det extra bra att läsa betänkandet och lyssna in debatten.
Riksrevisionen har skrivit rapporten som överlämnades till regeringen. Regeringen har därefter yttrat sig om rapporten. Varpå riksdagens miljö- och jordbruksutskott har läst och begrundat båda dokumenten. Men utskottets betänkande gäller formellt endast regeringens skrivelse. Beslutsförslaget lyder: ”Utskottet föreslår att riksdagen lägger regeringens skrivelse till handlingarna och avslår motionsyrkandena.” Sammanfattningen är kort:
”Riksrevisionen har granskat om reduktionsplikten bidrar till att nå klimatpolitiska mål på ett effektivt sätt. Riksrevisionens övergripande bedömning är att reduktionsplikten delvis kan bidra till klimatpolitiska mål på ett effektivt sätt. I rapporten lämnas ett antal rekommendationer till regeringen och Energimyndigheten.
I skrivelsen behandlar regeringen de iakttagelser och rekommendationer som Riksrevisionen lämnar i sin rapport. Regeringen instämmer i Riksrevisionens övergripande slutsats om att reduktionsplikten delvis kan bidra till
klimatpolitiska mål på ett effektivt sätt men att reduktionsplikten i sin nuvarande utformning inte är genomförbar. I betänkandet finns fyra reservationer (S, C, MP) och ett särskilt yttrande (V). Ledamoten från Vänsterpartiet avstår från ställningstagande när det gäller
konsekvenser av sänkta reduktionsnivåer, utformning av reduktionsplikten och åtgärder för att uppnå klimatmålen (punkterna 1–3) och redovisar i stället sina överväganden i ett särskilt yttrande.”
Vänsterpartiets ledamot i utskottet, Kajsa Fredholm, valde att skriva ett särskilt yttrande. Ledamöterna från S, C och MP lämnade in reservationer,
Kajsa Fredholm hänvisar också till Vänsterpartiets motion ”2023/24:2758 med anledning av regeringens proposition
Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel” och konstaterar att ”förslagen sammanfaller i betydande delar med Riksrevisionens bedömningar och förslag”.
Här alla dokument:
- Proposition 2023/24:28 ”Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel”
- Vänsterpartiets motion 2023/24:22758 med anledning av ovanstående proposition
- Riksrevisionens rapport RiR 2023:13 ”Reduktionsplikten – risker för genomförande och effektivitet”
- Regeringens skrivelse 2023/24:44
”Riksrevisionens rapport om reduktionsplikten
för bensin och diesel” - Betänkandet 2023/24:MUJ8 ”Riksrevisionens rapport om reduktionsplikten för bensin och diesel”
- Vänsterpartiets särskilda yttrande