Ungdomarnas gymnasieutbildning

Kommunala gymnasieelever lyckas bättre trots lägre betyg

En överraskande rubrik!

Det är Tankesmedjan Balans som valt rubriken  för en notis om en rapport från UKÄ, Universitetskanslersämbetet, och Skolverket som publicerades idag.

Marcus Larsson, som tipsar om rapporten, hänvisar till en central grafisk illustration i sin notis.

Sammanfattningen i själva rapporten inleds: ”I den här studien undersöker vi i vilken omfattning olika elevgrupper
övergår till högskolan direkt från gymnasieskolans högskoleförberedande program och skillnader i hur olika grupper av elever från gymnasieskolan presterar i högskolan. Studien beskriver utvecklingen över tid för årskullarna som examinerades från gymnasieskolan 2014–
2022, och i synnerhet vilka förändringar som skedde i samband med covid-19-pandemin.”

Under våren fortskrider arbetet med ansökningar från årets årskurs 9-elever till utbildningar på gymnasieskolan.  Kunskapsförbundet Väst är huvudman för två gymnasieskolor i Trollhättan och Birger Sjöberggymnasiet i Vänersborg, KFV är alltså ”offentlig” huvudman. ”Enskilda” huvudmän finns det gott om – i Vänersborg är det Fridagymnasiet och i Trollhättan finns inte mindre än sex friskolor med gymnasieprogram för våra ungdomar.

Förtroendevalda ledamöter i Kunskapsförbundets direktion kommer säkerligen att läsa denna rapport utöver ett annat underlag: ”KVALITETSRAPPORT 2023 – Kunskapsförbundet Väst” .

Bra läsning inför ett möte kommande vecka, Kunskapsförbundets Kvalitetsstämma. Här samlas förbundets ledning, rektorer, lärare från alla tre skolor, övrig personal från skolorna och förbundets administrativa ledning tillsammans med direktionens ledamöter.  Stämman återkommer varje år, belyser resultat och samtalar om  det fortsatta arbete med att ytterligare förbättra undervisningen för våra ungdomar.