Tidöavtalets skolprojekt
Visst väntar kommunerna och deras ekonomichefer på tecken att regeringen tillskjuter resurser så att skolans verksamhet kan utvecklas istället för som nu, jaga besparingar och effektiviseringar. Visst väntar lärare och hela skolpersonalen tillsammans med elever och vårdnadshavare på insikt att något måste ske snart för att motverka fortsatt nedskärning.
Tidöavtalet mellan SD, M, L och KD beskriver på sju sidor ”Direktiv samarbetsprojekt Skolan”. Här finns många tankar om sådant som partierna anser behöver ändras. Några punkter har redan gått vidare till utredningar som längre fram, 2025 eller 2026, skall redovisa sina resultat.
Men i morgon gäller det annat, det framkommer av ett pressmeddelande som publicerades i fredags: ”Det ska bli lättare för elever att få läsa i snabbare takt och på en högre nivå”.
Här betonar skolministern Lotta Edholm visserligen: ”Det är viktigt att alla elever får chans att utmanas i undervisningen och möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.” Men propositionen riktar sig endast till ”högpresterande elever som behöver utmanas mer i undervisningen”.
Överläggningar väntas i riksdagens utbildningsutskott, ett betänkande vaskas fram som lägger förslag till hela riksdagen att besluta om. Tidöpartierna har en hårfin majoritet i riksdagen, men allt annat än att Tidöavtalets tankar och propositionens och utskottets förslag beslutas vore en överraskning.
Men debatten utanför? Leder inte detta till ökad ojämlikhet? Vem talar för elever som inte är högpresterande, för elever som redan idag känner sig övergivna? Klyftan mellan eleverna ökar. Hur präglas elevernas syn på interaktion med jämnåriga, vad händer med gemenskapskänslan?
Vi kan nog räkna med att en redan intensiv debatt om det svenska skolsystemet får ytterligare bränsle. Och vad säger kommunens ekonomichef till skolchefen och alla rektorer? Nej, några nya pengar fanns inte med i paketet. Kan ni ta en titt och se efter hur ni kan omprioritera?.
Det kom ytterligare ett pressmeddelande som sammanfattar propositionens förslag.