Kommunala frågor

Kommunala frågor – riksdagen avslår

Att läsa utskottsbetänkanden kan vara frustrerande. Hur känner egentligen ledamöterna som tycks argumentera med en solid vägg – hör inte, ser inte, vill inte!

Fast det formuleras en aning smidigare, även när en och samma mening förekommer igen och igen: ”Utskottet föreslår att riksdagen avslår motionsyrkanden …” och längre fram ”Utskottet hänvisar till befintlig lagstiftning, pågående
utredningar och det arbete som redan bedrivs på många områden.”

Så även i finansutskottets betänkande 2023/24:FiU26 ”Kommunala frågor”. Nej, det blir inte bifall, ändå är det av intresse att granska hela texten. När allting blir föremål för avslag från utskottets majoritet, vem eller vilka är det som reserverar sig på vilken punkt och på vilket sätt?

Betänkandet behandlar, så framgår det av inledningen, frågor om kommunernas verksamhet på området välfärd, alltså kommunal kärnverksamhet: ”…motionsyrkanden om det kommunalekonomiska utjämningssystemet, välfärdens långsiktiga finansiering, vinster inom välfärdens verksamheter, riktade statsbidrag, kommunala tillsynsavgifter, lagen om valfrihet, villkor för aktörer inom välfärden, redovisning av hur skattemedel används, idéburna aktörer och kunskapsspridning inom
kommunsektorn.”

SD klämde till med en egen reservation på punkten som kanske hade minst att göra med den kommunala välfärden, nämligen ”Kommunala tillsynsavgifter”. I övrigt råder överensstämmelse mellan SD och de tre partierna som säger  sig utgöra regeringen, M, L och KD.

Fyra mycket läsvärda reservationer finns som är gemensamma för företrädare för S, V och MP:

• Det kommunalekonomiska utjämningssystemet
  • Vinster inom välfärdens verksamheter
  • Riktade statsbidrag
  • Idéburna aktörer inom välfärdens verksamheter

Debatt och beslut kring detta betänkande sker den 28 februari – debatten kan som alltid följas live eller ses i efterhand på riksdagens webb-tv.