Migration och integration

V, C och MP allt oftare med gemensam syn

En gång i veckan eller än mer frekvent uppträder företrädare för regeringspartierna M, KD och L tillsammans med någon företrädare för SD vid pressträffar i riksdagshuset. Det gäller någon aspekt av det som betecknas paradigmskiftet, alltså ännu ett förslag på området migration och bemötande av dem som på något sätt anses finnas på fel sidan av strecket som går mellan ”vi” och ”dom”. Det är en hel rad propositioner som kommer från justitiedepartementet, somliga skall föras till beslut i riksdagen innan sommarpausen, andra först under hösten.

Det görs en del uppmärksammade uttalanden vid dylika informationstillfällen. Antingen är det att SD-företrädaren tycks helt och hållet vara den som anger tonen och håller i taktpinnen. Eller så är det ännu en Liberal som har svårt att hantera sin Guccikeps.

Mycket mera seriöst är det när ledamöterna i olika riksdagsutskott sätter sig samman för att skriva texten till något betänkande. Alla vet om att det i kammaren, där beslut fattas kring alla utskottsförslag, fortfarande finns en majoritet med 175 mot 172 (efter att en ledamot från vardera SD och S försöker sig som ”politisk vilde”).  I alla utskott finns också en majoritet av Tidö-ledamöter, deras uppfattning återges i alla betänkanden som ”utskottet”. Reservationer kommer från enskilda ledamöter och partier, någon gång är det flera partier från oppositionen som enas om samma text. I regel är det korta texter, som vänder sig emot majoritetens åsikt på någon enskild punkt. Men det finns undantag – och här är ett sådant aktuellt undantag.

På torsdag denna vecka debatteras betänkandet 2023/24:JuU11 ”Tillfälliga förbud att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige”. Samma dag fattas också beslutet att lagen ska gälla från 1 mars 2024.

V, C och MP står gemensamt bakom en mycket utförlig och lång reservation med åtskilliga invändningar mot såväl propositionens som utskottsmajoritetens tankar. Reservationen sätter strålkastarljus på Tidöavtalets avsikt att i grunden förändra behandlingen av ”dom”.  Reservationen inleds: ”Regeringens förslag om förbud för transportörer att låta människor resa med dem utan giltiga identitetshandlingar riskerar att slå hårt mot de personer som flytt från krig och katastrofer och som behöver hjälp allra mest.” Och reservanternas slutsats blir: ”Mot denna bakgrund anser vi att riksdagen ska avslå regeringens
proposition.”

S-ledamöterna i utskottet stannar vid en markering i form av ett särskilt yttrande. Deras fokus ligger på arbetspendlingen och möjliga försämringar av arbetsvillkoren för personal i transportsektorn. Hur säger man? Gå som katten kring het gröt!?!