Klimathandlingsplanen

Motioner som bemöter handlingsplanen

Ett tag såg det ut som om regeringen skulle svika ett löfte. Klimathandlingsplanen utlovades för länge sedan – under stort tidspress kom den fram, sista dagen innan riksdagen gick på julledighet.

Det är ett stort dokument, 245 sidor för planens 14 kapitel. Idag, 31 januari,  är det sista dagen för riksdagens partier att komma in med följdmotioner. Om en vecka börjar beredningen i miljö- och jordbruksutskottet. I början av maj förväntas utskottets betänkande vara klart och i mitten av maj följer debatt och beslut. i kammaren.

Samtidigt kommer debatten utanför riksdagen inte att tysta, Romina Pourmokhtaris plan uppmärksammades stort och de kritiska rösterna lär inte bli mindre tydliga framöver.  Men utskottet har att ta ställning till regeringens skrivelse och partiernas följdmotioner.

Och vilka motioner finns nu ? Än har ingen motion registrerats från varken S eller MP, men dessa kommer nog innan kansliet stänger för dagen.

Här är länken till Centerpartiets motion. På knappa 6 sidor för C fram 6 förslag som utskottet och senare kammaren skall ta ställning till. Med förslag menas här att det i motionen finns avvikande uppfattningar, det behöver inte vara yrkanden om avslag, utan det kan handla om annan motivering, annan formulering, eller tillägg m.m.  i jämförelse med texten i regeringens skrivelse.

Vänsterpartiets motion ligger på en annan ambitionsnivå – här finns 83 förslag på motionens 104 sidor text.

Här inledningen till Vänsterpartiets motion:

”Vi befinner oss i en klimatkris. Möjligheten att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader enligt Parisavtalets målsättning minskar dramatiskt. 2023 blev det varmaste året som uppmätts och medeltemperaturen ligger redan nu mycket nära 1,5 grader. IPCC konstaterade i sin syntesrapport i mars 2023 att 1,5 graders global uppvärmning kommer att bli svårt att undvika men att alla länder måste göra sitt yttersta för att nå uppsatta mål.
Vänsterpartiet anser att det är av stor vikt att världssamfundet fortsatt arbetar för denna målsättning även om temperaturen något skulle överstiga 1,5 grader de närmaste åren. Det är helt nödvändigt att omställningstakten ökar kraftigt och de globala
utsläppen måste i princip halveras till 2030 jämfört med 2019. På klimattoppmötet COP28 i Dubai gjordes överenskommelse om att detta decennium fram till 2030 är den kritiska tid när åtgärder måste till för att minska utsläppen. Det förutsätter att tuffa uppsatta etappmål följs för att nollutsläpp ska nås.

Sverige har i likhet med andra rika länder ett stort ansvar genom sina historiska utsläpp att visa hur ett fossilfritt samhälle är möjligt.”

Vänsterpartiets åsikt uttrycks i rubriken till första avsnittet efter inledningen: ”Regeringens handlingsplan otillräcklig och ökar utsläppen i närtid.”

P.S.: Här motionen från S. Och sist kom motionen från MP med inte mindre än 188 förslag, som utskottet nu ska ta ställning till.