Seniorbiljett för avgiftsfria resor

Västtrafiks seniorbiljett

Västtrafikens seniorbiljett har funnits under en lång tid. För det mesta sade man inte seniorbiljett utan seniorkort. Och ordet seniorkort användes också när det ställdes frågor i fullmäktige, när det lämnades motioner och när invånare i Vänersborgs kommun framförde medborgarförslag.

Då gällde det alltid en och samma fråga: I kommuner runt om i Västsverige, i grannkommunen Trollhättan t ex, fick alla seniorer som fyllde 65 år ett erbjudande om att kvittera ut ett seniorkort som berättigade till avgiftsfria resor inom den egna kommunen eller i närområdet. Frågan som ställdes var alltså: Varför erbjuder Vänersborgs kommun seniorbiljett först från och med att någon fyller 75 år. Och förslaget var: Ta ett beslut att det också här ska  erbjudas ”Seniorkort 65+”.

Under alla år och fram till 2020 blev svaret ”Nej, inte i Vänersborg, här gäller 75+”. Det fanns alltid en majoritet av politiker som avslog alla medborgarförslag och motionen.

Vänsterpartiet skrev 2021 för andra gången en motion om 65+ – några år tidigare hade vi inte fått bifall.  Också två nya medborgarförslag kom i oktober och i november 2021 – motionen och dessa två förslag lades på hyllan, ”Västtrafik och regionen förändrar villkoren för seniorkort”.

Ytterligare två medborgarförslag med samma önskemål om sänkt åldersgräns kom i februari 2022. ”Nu är regionen igång med en utredning – vi måste avvakta.

I januari och i maj 2023 noterade fullmäktige ytterligare två medborgarförslag. Som tidigare blev beskedet ”överlämnas till kommunstyrelsen – skall avgöras inom ett år” och så landade även dessa i samma pärm.

Men hur var det egentligen? Regionen och Västtrafik hade tidigare lämnat klara besked att fram till våren 2023 hade det varit fullt möjligt för Vänersborgs kommun att ändra sig från seniorkort 75+ till 65+. Det valde kommunledningen att ignorera.

Nu finns resultatet av utredningen och innan 1 mars skall kommunfullmäktige fatta ett beslut. Här länken till underlaget i sin helhet.

Slutsatsen: Varje kommun måste fatta ett eget beslut: 75+, 70+ eller 65+? Vår kommunledning viker sig för trycket och föreslår att invånare i Vänersborgs kommun skall erbjudas Seniorbiljett 70+ som från 1 juli 2024 berättigar till avgiftsfria resor med Västtrafik i zon C.

Samtidigt håller kommunledningen säkerligen tummarna att alla andra, framförallt Trollhättan, måtte visa förnuft och  överge sina seniorkort 65+ till förmån för Seniorbiljett 70+.

Förtroendevalda politiker skall agera för invånarnas bästa. Och då gäller det också att lyssna. Kommer Trollhättan och många andra kommuner i Västra Götaland ta ett steg tillbaka och ordna upp till fem års väntan för sina seniorer? Vem kan tro detta?

Kommer invånarna i Vänersborg att överge tanken på Seniorbiljett 65+? Det återstår att se.

Vänsterpartiet kommer i kommunfullmäktige 7 februari att yrka på att införa Seniorbiljett 65+ från halvårsskiftet.