Debattartikel om finanspolitik

Debattartikel ”Skydda välfärden”

När Ali Esbati lämnade riksdagen och anslöt till familjen i Norge, utsåg Vänsterpartiet Ida Gabrielsson att ta plats i finansutskottet.

Idag publicerar Dagens Nyheter en debattartikel som undertecknas av Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson. ”Inkomstgolv i budgeten skulle skydda välfärden” är rubriken.

Ingressen är: ”Ett underskottsmål behöver införas och skuldankaret höjas. Dessutom krävs ett inkomstgolv som gör det omöjligt för en regering att vilseleda väljarna när den skär ned i välfärden. Den parlamentariska utredning som ska se över det finanspolitiska ramverket måste våga ta helt nya grepp, skriver Nooshi Dadgostar och Ida Gabrielsson för Vänsterpartiet.

Manuskriptet lämnades in innan finansminister Elisabeth Svantesson hade pressträff igår. Men Vänsterpartiets tankar och uppmaningar är nästan identiska med frågor och funderingar som journalister vid pressträffen förde fram.

Dadgostar och Gabrielsson skriver: ”Det finanspolitiska ramverk som under lång tid har framställts som nästan natur­givet, är nu uppe för diskussion och allt fler vill se ändringar. En kommitté är tillsatt för att göra en översyn. Där ingår alla riksdagens partier och det första mötet sker i dag, tisdag.

Debattartikeln listar sedan fem punkter där Vänsterpartiet ser det som nödvändigt att reformera det finanspolitiska ramverket.

Här debattartikelns avslutning: ”Sverige behöver byggas starkt. För det behövs investeringar och satsningar, på ett ansvarsfullt sätt. Med vårt förslag blir det ordning och reda både på Sverige och på statsfinanserna.

Vi är övertygade om att väljarna vill se satsningar på försvar och rättsväsende samt klara den nödvändiga klimat­omställningen, utan skenande elpriser, tågkaos och kollapsad välfärd. Den ekvationen går inte ihop med dagens ekonomiska politik. Att påstå något annat är att vilseleda väljarna.

Ge väljarna chansen att göra det valet och reformera det finanspolitiska ramverket enligt vårt förslag. Så bygger vi Sverige starkt igen.”