Yrkesutbildningar för vuxna

Rekordutbud av yrkesutbildningar

Borde inte våra lokaltidningar informera om viktiga förändringar för vuxenutbildningen?

Det talas om tecken på lågkonjunktur, om en vikande arbetsmarknad, om den långa vägen bort från långtidsarbetslöshet. Men runt hörnet finns utbildningar som kan vara nyckeln för den som söker en väg framåt. Runt hörnet? Ja, det har skett en förändring som är värd att berätta om.

Kunskapsförbundets hemsida står att läsa: ”En ändring av Skollagen gällande planering och dimensionering av yrkesvux började gälla den 1 juli 2023. Uddevalla kommun, Orust kommun och Kunskapsförbundet Väst (Trollhättan och Vänersborg) har valt att ingå ett samverkansavtal med start 1 juli 2023.

Som alltid erbjuder vårt eget förbund utbildningar i Vänersborg och Trollhättan, men nu har det tillkommit ett stort antal yrkesutbildningar i framförallt Uddevalla. I motsats till ungdomarnas gymnasieutbildning som alltid startar sina programutbildningar en gång om året i augusti, så sker antagningen till vuxenutbildningen ”löpande”. Det gäller att bevaka hemsidorna för  dessa utbildningar som genom samverkansavtalet öppnas för fler än bara hemortens invånare. Notera gärna att på alla orter finns kompetent personal på studievägledningen.

Vänersborg och Trollhättan

Uddevalla