Marknadsskolan

Slut på lata dagar

Den stränga kylan och de dåliga vägförhållandena har säkerligen bidragit, men visst kan det ha sina fördelar att stanna hemma. Det fanns ju en lång lista med alla titlar och länkar till det som väntade på att bli läst. Det har varit svårt att koncentrera sig, informationen om utvecklingen av krig och konflikt dominerade.

Några texter påverkar lokala och kommunala frågor. Det finns varningssignaler om att våra skolor börjar få svårt att leva upp till rimliga förväntningar på utbildningens kvalitet. Görs inget för att förbättra läget? Inte mycket, det kostar att betala kompetent personal. Antalet vuxna per elev krymper i våra skolor, kommunernas kassor är tömda. Staten känner till problemen och tillsätter nya utredningar. Som ska presentera sina resultat om ett eller två år. Att läsa direktivens texter till dessa utredningar är föga upphetsande, leder till uppgivenhet.

Någon helt annan reaktion infinner sig vid läsningen av blogginlägget på Tankesmedjans Balans hemsida: ”Academias kundresa, från graviditet till vuxenutbildning – Utländska ägare tar över vårt skolsystem”.

Marcus Larsson sammanfattar föreläsningar där han berättade hur marknadsskolan befäster sitt grepp om utbildningsväsendet i Sverige, från förskolan till högskolenivå.

I inledningen till texten, som publicerades 7 januari, skriver Marcus Larsson: ”Jag föreläser en hel del om det svenska skolsystemet för lärare, fackliga, föräldrar, politiker, partier och för alla andra som vill lära sig mer om hur skolan fungerar. Folks blickar när jag berättar om AcadeMedia är obetalbara. Först tror många att jag bluffar. ”Det kan inte vara så sjukt. Det FÅR inte vara så sjukt”. Det här blogginlägget handlar om skolkoncernen AcadeMedia. En del av det du kommer att läsa kanske känns för knäppt för att vara sant. Kolla därför upp mina källor och avgör sedan om jag ljuger eller talar sanning samt om vi kan ha det så här eller behöver genomföra reformer av skolsystemet.”

Läsaren bör ta sig tid, nog infinner sig åtskilliga gånger tanken ”Det kan bara inte vara sant! Det kan inte vara möjligt!” Men överallt finns länkar, källor finns angivna till allt där man misstänker överdrift i syfte att provocera, det är bara att ta sig tid att läsa och begrunda.