Nooshi Dadgostars jultal 2023

Nooshi Dadgostar i sitt jultal: Stärk arbetet mot mäns våld mot kvinnor

Vänsterpartiet föreslår bland annat att rikta 350 miljoner till kommunernas arbete mot mäns våld mot kvinnor, samt att inga vinstdrivande bolag ska få delta i upphandlingar av skyddade boenden.

– Regeringen och SD:s sparkrav på kommuner och regioner kan leda till att kvinnor och barn riskerar att få sämre hjälp när de försöker överleva, säger Nooshi Dadgostar i sitt jultal.

Nooshi Dadgostar uppmärksammar i sitt jultal frågan om kvinnofrid. Julen kan vara en mycket svår tid för kvinnor och barn som lever i en våldsam, nära relation. Här spelar Sveriges kvinnojourer en viktig roll, men deras verksamheter störs nu av välfärdsindustrin som kliver in.

– Kvinnojourernas arbete är livsviktigt. Nu ser vi hur marknaden har öppnats upp för privata bolag som gör vinster på skyddade boenden. Det är djupt oetiskt och vi kräver ett stopp för vinstuttag. Inga vinstdrivande bolag ska få delta i upphandlingar av skyddande boenden. Vi kan inte riskera att gängkriminella driver den här sortens verksamhet som bygger på trygghet och säkerhet för kvinnor och barn. Dessutom riskerar det här att tränga ut kvinnojourernas mångåriga erfarenhet av jourverksamhet och stöd, säger Nooshi Dadgostar.

Vänsterpartiet föreslår:

• 350 miljoner till kommunernas arbete mot mäns våld mot kvinnor
  • En långsiktig och hållbar finansiering till hela jourernas verksamheter – för stöd, skydd, prevention och påverkan vad gäller våld i nära relationer
  • Att inga vinstdrivande bolag ska få delta i upphandlingar av skyddade boenden.

Se talet här: https://www.youtube.com/watch?v=HFzbJg_2ZKU