Tilläggsbudget

Insändare i TTELA: ”Vänersborg har råd med en bra skola för alla!”

Stefan Kärvling och Gunilla Cederbom företräder Vänsterpartiet i kommunstyrelsen i Vänersborg.  Från styrelsen kommer ett förslag till kommunfullmäktige om en tilläggsbudget. Några tänkta besparingar eller nedskärningar skall därmed upphävas, en välsignelse för berörda verksamheter.
Vår fullmäktigegrupp har inte gett upp hoppet att vi på onsdag kan få en majoritet för vårt förslag att ta ytterligare ett steg.
I en insändare i dagens TTELA utvecklar Stefan och Gunilla vår syn på vad som borde vara allas uppfattning: ”Vänersborg har råd med en bra skola för alla!”.

Här citat från insändaren:

Det är ett bra förslag utifrån nuvarande förutsättningar. Men Vänsterpartiet tycker ändå inte att det når ända fram. Det finns risk för att barn- och utbildningsnämnden, trots tilläggsbudgeten, tvingas säga upp legitimerade lärare för att spara 7,9 miljoner kronor.

Det vore förödande för förskola och skola i Vänersborg om detta blir verklighet. Det finns ett skriande behov av legitimerade lärare i Sverige och med tanke på den utveckling med psykisk ohälsa, gängkriminalitet, ökade klyftor etcetera så är skolan oerhört central och viktig. Det är också särskilt viktigt att undvika dessa uppsägningar med tanke på den neddragning av resurspersoner med visstidsanställning som har skett i Vänersborg inför innevarande läsår.”

”Vänersborgs kommun har ett inriktningsmål som lyder: ”Fler barn och unga uppnår bättre skolresultat och fullföljer sina studier”. Inriktningsmålet är högprioriterat i kommunen. Nu är det i fara. Vänsterpartiet anser att kommunen måste tänka långsiktigt och inte göra drastiska nedskärningar i förskola och skola som vi kommer att få ångra senare.

Vänsterpartiet anser att det är nödvändigt att kommunfullmäktige tilldelar barn- och utbildningsnämnden ytterligare 7,9 miljoner kronor för att behålla legitimerade, behöriga och kompetenta pedagoger.”