Avgörande beslut för välfärden

Avgörande beslut under november

Riksdagen återkommer nu från höstlovsveckan. På tisdag sammanträder samtliga utskott. På dagordningen för finansutskottet är punkt 4. ”Statens budget 2024 – rambeslutet”. Beredningen i utskottet börjar alltså 7 november och avslutas 23 november. Utskottets betänkande 2023/24:FiU1 debatteras i kammaren onsdag 29 november och beslut fattas senare samma dag.

Vad kan man, vad bör man förvänta sig av utskottets överläggningar? Utgångspunkten är regeringens proposition som överlämnades till riksdagen 20 september. Företrädare för SD och för regeringens tre partier M, KD och L försäkrade då i riksdagsdebatten att man var överens, i princip och i alla frågor som tidigare lades fast i Tidöavtalet. Det nämndes också att det finns frågor som inte uttryckligen var del av Tidöavtalet.

Reaktionen kom omedelbart från många håll. SKR som företrädare för kommuner och regioner, ett större antal kommunstyrelseordföranden, även från M, miljörörelsen, civilsamhället, mediebranschen, näringslivet – var det någon som inte började med att peka på det som inte fanns i budgetförslaget, hade fallit bort eller fått mindre anslag, hade prioriterats helt galet och grovt felaktigt.  Kritiken övervägde, lovorden var få.

Det blev inte bättre när fyra oppositionspartier någon vecka senare lämnade över var sin budgetmotion. Regeringen och SD hade hämtat sig något under tiden och pekade nu med all rätt på att det kom fyra olika förslag där skillnaderna syntes lång väg. Och så är det, hösten 2023 har S inte börjat förhöra sig med varken V, C eller MP hur man inför riksdagsvalet 2026 kan enas om en gemensam linje som alternativ.

Har det hänt eller kan det hända något under tiden 20 september till 29 november som kan påverka formuleringar och prioriteringar i rambeslutet innan riksdagens avgörande? Har kritiken nått fram eller har något förslag från oppositionen gjort avtryck? Regeringen är ju en sak, riksdagen en annan.

I regeringen är det ett antal ministrar från M, KD och L som SD har att göra med. Det tycks SD ha klarat med besked. Men bland riksdagens ledamöter från M, KD och L finns ju ett antal som inte än är fullt ut med på tåget, som minns vad man stod upp för under tidigare år och som delvis fanns med så sent som under valrörelsen, innan man vek ner sig på Tidöslottet.

Riksdagens finansutskott kan i sitt kommande betänkande ändra på propositionens tvärsäkerhet, visa sig förstående och insiktsfull på någon punkt. Man skulle kunna…. Förmodligen publiceras betänkandet 2023/24:FiU1 den 24 november.