Skolpengen

Så här kan vi inte ha det, sade skolministern

Tredje inlägget om skolan på tre dagar. I huvudsak länkar till underlaget för utredningen om skolpengen som tillsattes av regeringen igår. Utredning ja – när kan nästa steget tas?

”Uppdraget att föreslå ett nytt resursfördelningssystem för förskoleklass, grundskola och anpassade grundskolan, inklusive för fristående resursskolor i dessa skolformer, ska redovisas senast den 1 april 2025. Uppdraget att föreslå ett nytt resursfördelningssystem för gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan, inklusive för fristående resursskolor i dessa skolformer ska redovisas senast den      1 november 2026.”

En fråga ställdes vid pressträffen till skolministern: ”Är det här första steget till ett förstatligande av hela skolsystemet?” Lotta Edholm uttryckte sig gillande till idéen, för sin egen person och för partiet hon tillhör. Följdfrågan blev: ”Kan skolministern säga någonting om diskussionen i regeringen, alltså hur mycket av det här kan bli verklighet?”

Frågorna kom som på beställning. I grunden för det nu aktuella direktivet ligger dels en tidigare statlig utredning: ”Statens ansvar för skolan – ett besluts- och kunskapsunderlag”, dels en rapport från Riksrevisionen ”Skolpengen – effektivitet och konsekvenser”.

Nu utses som särskild utredare Lena Holmdahl, utbildningsdirektör i Stockholms stad. Hon har varit expert i nämnd statlig utredning.

När riksrevisionens rapport behandlades i mars 2023 hade S, V och MP en gemensam reservation med denna inledning: ”Vi har länge pekat på en rad systemfel i nuvarande utformning av skolpengen och att systemet med skolpeng behöver göras om. Riksrevisionens sammanfattande bedömning är också att regelverket för skolpeng till fristående skolor motverkar en likvärdig skola och Riksrevisionens granskning bekräftar därmed vår tidigare framförda kritik. När nu regeringen i sin skrivelse till följd av Riksrevisionens iakttagelser aviserar utredning av systemet uppstår frågan varför regeringen inte i stället agerar och lägger fram förslag utifrån tidigare framtaget utredningsunderlag. Vi anser att regeringen, utifrån befintligt utredningsunderlag, snarast ska lägga fram förslag för en mer likvärdig skolpeng.”

I mars 2023 avslog riksdagens majoritet SD, M, Kd och L förslaget till en grundläggande förändring av systemet med skolpengen. Nu i november 2023 har uppenbarligen insikten kommit: ”Så här kan vi inte ha det!”

Utredningen ska redovisa sina slutsatser vid två tillfällen: Grundskolans m.fl. frågor tas upp när valrörelsen 2026 börjar komma i gång, gymnasieskolans finansiering kommer upp två månader efter riksdagsvalet i september 2026.

Alla hårresande fel som Lotta Edholm berättade om vid dagens pressträff får lov att finnas kvar ett antal år till.