Kollektivtrafik

Kollektivtrafik i närregionen

Arbetspendlingen ut från Vänersborg och in till arbetsplatser i Vänersborg är mycket omfattande. Fem dagar i veckan, under knappa två timmar på morgonen och sedan på nytt på eftermiddagen, är det en strid ström av bilar i båda riktningar. För det mesta, uppskattningsvis i fler än i åtta av tio bilar, är det endast en förare i bilen, ingen samåkning med jobbarkompisar. 

Varför kan inte kollektivtrafiken erbjuda alternativ som gör det enklare att åtminstone överväga att låta privatbilen stå kvar hemma? 

Skiljer sig priset för enkelbiljetten eller månadsbiljetten bara litet från kostnaden för privatbilens drivmedel och motiverar därför inte en övergång? 

Är tidsvinsten en övertygande fördel? Att inte behöva promenera 400 meter först till hållplatsen och sedan en mindre sträcka även  till arbetsplatsen? 

Är det att kollektivtrafiken går för sällan, att det förekommer trängsel, att man inte kan lita på allmänna färdmedel?

Göteborgs Posten ägnade fyra sidor i söndagstidningen åt frågorna: Rubriken är: ”I Luxemburg är kollektivtrafiken helt gratis”. Ingressen lyder: ”Allt fler länder i Europa sänker priserna för att få fler att åka kollektivt. Luxemburg har gått allra längst och blev för tre år sedan först i världen med att införa helt fri kollektivtrafik. Att det är gratis är bara en bonus. Det viktigaste är att vi har ett bra system med hög kvalitet, så att folk vill använda det, säger landets transportminister François Bausch.

Artikeln är låst och kan endast läsas av tidningens prenumeranter. Men här i alla fall en av faktarutorna:

Många länder sänker priserna
  • Malta: Har gratis kollektivtrafik med undantag för expressbussar och färjan mellan de två huvudöarna.
  • Tyskland: För 49 euro i månaden får du åka alla regionaltåg men inte snabbtågen. En fortsättning på förra sommarens försök som kostade 9 euro.
  • Ungern: Införde samma system som Tyskland i våras. 49 euro och betydligt billigare för studenter. Gäller inte i Budapest.
  • Portugal: Ska införa samma modell. Kommer dock inte gälla på buss och tunnelbana i Lissabon och Porto.
  • Frankrike: President Macron sa i början av september att han vill införa samma system som i Tyskland så fort som möjligt.
  • Tallinn i Estland: Har helt fri kollektivtrafik för invånare sedan 2013.
  • Österrike: Har infört en klimatbiljett som kostar 3 euro om dagen för resor över hela landet.

I reportagen framkommer det tydligt att noggrann och övergripande planering är en förutsättning för att lyckas med omställningen. Och planeringen kan inte ske i en kommun av Vänersborgs storlek, inte av en liten region som utgörs av Vänersborg-Trollhättan-Uddevalla. Ett steg på vägen är gemensam planering för Västra Götalandsregionen men även regionen är beroende av samordning med en planering som sker på nationell nivå.

”Målstyrd planering” är titeln på en rapport som Trafikverket beställde tidigare i år. Hela titeln lyder: ”Målstyrd planering – Processer, metoder, styrmedel och åtgärder för ett transporteffektivt samhälle” och rapporten kan laddas ner här.

Kommunledningen håller inte tyst när det gäller eländet med den avstängda järnvägsbron eller ett antal mindre lyckade förändringar för Västtrafiks busslinjer i närområdet. Men önskemålet är att kommunledningen arbetar aktivt för att frågor om kollektivtrafik får den uppmärksamhet den behöver. 

Dela den här sidan:

Kopiera länk