Energifrågor i riksdagen

Tydliga besked i energifrågor

I två riksdagsmotioner lämnar Vänsterpartiet tydliga besked. Båda gånger yrkar Vänsterpartiet på avslag av förslagen i regeringens proposition.

Proposition 2023/24:19 ”Ny kärnkraft i Sverige – ett första steg” behandlas i  näringsutskottet i november och beslut skall fattas 29 november.  I Vänsterpartiets motion är den centrala passagen följande: ”Vänsterpartiet yrkar på avslag på hela proposition 2023/24:19 Ny kärnkraft i Sverige
– ett första steg. För Vänsterpartiet är kärnkraft inte svaret på ett hållbart och säkert energisystem. Det är inte bara en osäker energikälla, den är också dyr och försvårar omställningen till en förnybar energiproduktion. Det finns inte heller någon säker metod för slutförvaring av det radioaktiva avfallet. Vänsterpartiet vill avveckla kärnkraften och satsa på förnybar energiproduktion. Vårt mål står fast: Senast 2040 ska Sverige uppbära ett hundra procent förnybart energisystem där vindkraften tillsammans med vatten- och solkraft förser Sverige med energi.

Proposition 2023/24:28 ”Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel” hänvisades till Miljö- och jordbruksutskottet och är tänkt att beslutas av riksdagen samma dag 29 november.  Vänsterpartiets motion yrkar på avslag av propositionens förslag. Fyra avsnitt i texten har följande rubriker:

• Regeringen överger i praktiken klimatmål
  • Regeringens förslag saknar konsekvensanalys
  • Regeringen bör presentera klimatåtgärder som kompenserar för de utsläppsökningar förslaget leder till
  • Klimatomställningen måste vara rättvis

Det finns anledning att återkomma till dessa två frågor. I utskottens texter i respektive betänkande (publiceras cirka en vecka innan beslut i kammaren) förtydligas alltid SD-regeringens ståndpunkt samtidigt som det är av intresse att ta del av hur S, MP och C tar ställning.