Seniorkortet

Beslut om Västtrafiks nya seniorkort

Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen beslutade 18 oktober i ärendet ”Ny utformning av Västtrafiks seniorerbjudande”. 

I Vänersborg väntar sju eller åtta medborgarförslag och en motion på ett beslut. Väntetiden för somliga förslag  började 2021. Men alla hade precis samma yrkande: I Vänersborg skall seniorkortet erbjudas för invånare från och med fyllda 65, inte som hittills 75 år. 

Hur blir det nu med 65+ ? Det svaret kan man inte få av regionen.  VGR har bara fattat beslut om vad regionen tänker erbjuda kommunerna. Fortfarande ankommer det på kommunen, kommunledningen och kommunfullmäktige att bestämma sig. Under ett antal år har möjligheten redan funnits till en förändring helt i enlighet med medborgarförslagen och motionen.  Men kommunledningen valde att dra frågan i långbänk och undvek att föreslå något.

Nu finns beslutet, protokollet redovisar vad som erbjuds.

  • Åldersvillkor: valmöjlighet mellan 65, 70 och 75 år (idag 65 och 75 år)
  • Tid på dygnet: I Borås, Göteborg, Mölndal och Partille endast lågtrafik på grund av kapacitetsproblem. I övriga kommuner valmöjlighet mellan lågtrafik och dygnet runt (idag kan samtliga kommuner välja 65 år lågtrafik alternativt 65 eller 75 år dygnet runt)
  • Zongiltighet: endast den zon kommunen tillhör (ingen förändring)
  • Administrativ avgift: ingen möjlighet att ta ut en avgift av seniorerna (idag kan kommunen ta ut en engångsavgift per kort om 175 kr inklusive moms, endast en kommun utnyttjar den möjligheten)
  • Trafikutbud: samma giltighet som seniorbiljetterna har idag (ingen förändring)

Beslutet säger vidare: ”Det är ännu inte beslutat när den nya modellen kommer att införas, men sannolikt kommer en successiv övergång ske under första halvan av 2024. För kommuner som får en ökad kostnad föreslås övergången till den nya kalkylmodellen ske vid halvårsskiftet. Den ekonomiska påverkan för dessa kommuner blir därmed en
halvårseffekt för 2024.” 

Nu ligger alla kort på bordet. Kommunledningens svepskäl ”vi måste tyvärr avvakta” är borta. Kom till skott, begrunda, räkna, och lägg sedan fram ett förslag till fullmäktige. Då kan VGR:s och Västtrafiks ”erbjudande om nya villkor vid övergång” besvaras med vändande post.

Dela den här sidan:

Kopiera länk