Riksdagsmotion

Stötta arbeten som arbetar mot gängen

Än återstår ett antal veckor innan statens budgetbeslut ska fattas av riksdagen. SD-regeringens budgetproposition är utgångspunkten för överläggningar i finansutskottet och  i de andra utskotten. Liberalerna och Kristdemokraterna i riksdagen vet om att deras egna väljare tycker illa om ett större antal punkter där partiets förhandlare inte förmådde att stå fast vid grundläggande värderingar. Inte heller hör man enhälliga applåder från borgerliga väljare som gav sin röst till Moderaterna. Alltför tydligt präglas hela förslaget till budget för 2024 av SD. Och ändå är inte ens Sverigedemokraterna nöjda. Vid kommande förhandlingar ska tonen skärpas.

Oppositionspartiernas budgetmotioner kommer att förlora på punkt efter punkt. Dels finns nu, 2023, ingen samordning mellan S, V, C och MP, dels skulle nog SD med bistånd från Ulf Kristersson se till att hålla ihop den hårfina majoriteten av 176 mot 173 röster om oppositionen råkade  hitta något gemensamt yrkande.

Ändå har dessa fyra budgetmotioner ett stort värde. Här beskrivs regeringens avsikter att dölja nedskärningar och att skönmåla den bistra verkligheten för medarbetare i välfärden.  För Vänsterpartiets förtroendevalda i kommun och region är partiets budgetmotion och ett antal av motionerna från höstens allmänna motionstid av stor vikt.

Bilden när sammanfattar viktiga yrkanden ur budgetmotionen.

På vilket sätt tillkommande resurser skall användas framkommer sedan dels av texten i budgetmotionen och av följdmotioner  per utgiftsområde [här utgiftsområde 9 och utgiftsområde 16], dels av tankarna i enskilda motioner, som ”Förebyggande av våld och sociala problem för barn och unga” .

I denna senast nämnda motionens inledning står bl a.:

”Som en konsekvens av en ökande ojämlikhet och ett djupt rotat klassamhälle lever många barn och unga i social utsatthet i Sverige. Samhället brister i att förse alla med en
bra bostad, en väl fungerande skola, en meningsfull fritid, en säker vård och goda möjligheter till arbete. Vid sidan av dessa strukturella och förutsättningslösa rättigheter krävs sociala insatser. Vänsterpartiet vill att alla barn och unga ska ha samma möjligheter till en bra uppväxt, där kriminalitet inte ses som en lösning på ens tillvaro och där samhället ska kompensera för det som behövs. All form av utsatthet ska så långt det går förebyggas, men när problem uppstår ska skydd och stöd komma barn till gagn med ett sammanhållet samhälles fulla styrka. Ingen ska lämnas ensam.
Socialtjänstens medarbetare utför i många fall ett arbete långt utöver vad som kan förväntas på en individuell nivå, ändå räcker inte verksamheten till. Den ständiga resursbrist som socialsekreterare arbetar utifrån – dels p.g.a. en underfinansierad välfärd, dels p.g.a. att vara en nedprioriterad del av välfärden – leder till att det inte är
möjligt att leverera den sociala service som regler, bestämmelser, och i vissa fall lagar, har stipulerat. Samhällets resurser måste prioriteras på drastiskt andra sätt för att socialtjänstens arbete ska nå ut i samhället utifrån den intention som finns. Se därför Vänsterpartiets budgetmotion för 2024 (2023/24:V700) som kraftigt vänder sig emot nedskärningarna i välfärden.”