Gängkriminalitet

Skjuta från höften eller tänka i tid?

Svt skriver i en sammanfattning av gårdagens partiledardebatt bl a: ”Det var i debatten bara Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar och Miljöpartiets Märta Stenevi som ifrågasatte dessa straffskärpningar. SD-ledaren Jimmie Åkesson var inte oväntat av motsatt åsikt och menade att också 15-åriga mördare ska kunna låsas in på livstid.”

Det kom helt spontant, sådant kommer ofta spontant när Jimmie Åkesson debatterar: ”…15-åriga mördare ska kunna låsas in på livstid”.

Nooshi Dadgostar är mycket medveten om att vi bevittnar hur gängkriminaliteten kulminerar. Men Vänsterpartiet har inte vaknat först nu, redan 2019 redovisade partiet en rad förslag om det som borde göras, det som borde ha gjorts då.

Ta del av partimotionen från 2019 ”Stoppa gängkriminalitet och den våldsbejakande extremismen”.

Ur inledningen av motionen: ”Sverige har länge varit ett land med lägre kriminalitet än många andra länder. Det är inte för att vi haft längre straff eller fler poliser på gatorna. Det har däremot en direkt koppling till att vi haft ett starkt välfärdssamhälle med en välfungerande omsorg och skola samt tillgång till arbete och bostäder. Men det gäller inte längre överallt. Både en del förorter och andra platser i landet har drabbats av öppen narkotikahandel, våldsbrott
och organiserad kriminalitet under många år utan att samhället har reagerat tillräckligt.”

Och vidare: ”Vänsterpartiet arbetar för ett samhälle där ingen har anledning att se kriminalitet som en lösning. Kriminaliteten utnyttjar och trycker ned människor, särskilt i
arbetarområden. Vår lösning handlar om något större och mer effektivt än det som konservativa partier och högern talar om. Vi vill ge alla barn en uppväxt som ger dem
möjligheter i livet, från förskolan till skolan och det första jobbet. För den som på allvar vill minska våld och kriminalitet är grunden att bygga ett rättvist samhälle. Men det krävs också en politik som är effektiv i att hjälpa dem som ligger i riskzonen för gängkriminalitet och återföra dem som begått brott till samhället.”

Ett tredje citat ur inledningen: ”Det är Vänsterpartiets absoluta övertygelse att en stark, gemensamt finansierad och jämlik välfärd med en väl fungerande skola, fritidsverksamhet, sjukvård, socialtjänst, låg arbetslöshet och ett starkt socialt försäkringssystem är det bästa sättet att motverka klassamhället och att förebygga kriminalitet.

Läs gärna hela motionen – den undertecknades för fem år sedan av dåvarande ordförande, Jonas Sjöstedt – men partiet arbetar vidare med en analys hur samhället utvecklas och vad som behöver göras.