Vänsterpartiets budgetmotion

20 september överlämnade Elisabeth Svantesson budgetförslaget till riksdagen. SD och regeringens tre partier har skrivit texten. Sker inte något oväntat så kommer budgeten att antas under november.

Fyra partier i opposition skriver var sin budgetmotion, här talar man om partiernas skuggbudgetar. Även om oppositionspartierna samlar 173 mandat, så förfogar SD, M, KD och L över 175 ledamöter, tillkommer även Elsa Widding, SD-avhopparen.

Inte heller finns det hos oppositionspartierna en tydlig gemensam linje, långt ifrån. Ett år efter senaste valet och tre år innan nästa riksdagsval är det för tidigt att förvänta sig annat.

Ändå är det av stort intresse att studera dessa fem budgetförslag. Majoritetsförslaget innehåller mängder av enskilda anslag där väljare från M, eller från KD, och definitivt från L ställer frågan till sina partier: Hur kunde ni gå med på detta förslag? Bortförklaringar kommer inte att duga, den enkla sanningen är – regeringens budgetförslag präglas av SD på punkt efter punkt.

Och varför studera oppositionspartiernas enskilda motioner? När samtliga är dömda att förlora i kommande omröstningar? Ett regeringsskifte 2026 förutsätter att antingen tre eller kanske fyra partier behöver komma överens om den röda linjen. Och det är i budgetmotionen där varje parti dels vill hävda den egna uppfattningen, dels behöver skriva in en möjlig väg till kompromiss.

Vänsterpartiet lägger idag på förmiddagen fram sin skuggbudget. Sent på onsdagskvällen publicerade ETC en debattartikel skriven av Ali Esbati, Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson och ledamot i riksdagens finansutskott. Här presenteras tanken bakom budgetmotionen.

Här är Vänsterpartiets budgetmotion 2024:                      ”Rädda välfärden – För ett tryggare Sverige”

På Vänsterpartiets centrala hemsida ligger länken till pressträffen där Nooshi  Dadgostar och Ali Esbati presenterade skuggbudgeten.

Här länken till den centrala hemsidan med en kort sammanfattning av informationen som gavs vid pressträffen.

På denna länk kommer du även till alla bilder som visades under pressträffen.

Läs även pressmeddelandet ”Stärkt arbete mot gängen i vänsterbudget”.