Angiverilgen

Anmälningsplikten

Vilket ben skall jag stå på nu? Det beror på.

Tidöavtalet har vållat beslutsångest för kvarvarande Liberaler och Kristdemokrater. Å ena sidan har man lovat varandra att stå fast vid ingånget avtal. Å andra sida hävdas  att man  i själva verket och tveklöst  och i grunden inte alls har denna uppfattning som elaka motståndare vill tolka in i  detta avtal.

Enklare tycks det vara för Moderaterna – såväl på riksnivå som regionalt och lokalt gör man så som SD vill att man ska göra. Det är enklast och man slipper intrycket att vela.

Vi kan se detta mycket tydligt i en fråga som av den ena sidan beskrivs under rubriken ”informationsskyldighet /  anmälningsplikt” och från andra sidan som ”angiverilagen”.

Idag inbjöd migrationsminister Maria Malmer Stenergard, M, till pressträff. Hon hade sällskap av Ludvig Aspling (SD), Christian Carlsson (KD) och Fredrik Malm (L). Det gällde ännu ett utspel som skall leda till ett paradigmskifte i migrationspolitiken. I morgon kommer varenda tidning att berätta om pressträffen. Här några länkar för att fånga upp vad som meddelades.

Pressmeddelandet – här punkten: ”föreslå ett utökat informationsutbyte mellan myndigheter och kommuner för att bland annat stärka arbetet med verkställighet.”

Presentationsbilder

Tilläggsdirektivet

Nyhetstjänsten Altinget har rubriken:

Tidöpartierna öppnar för undantag från anmälningsplikten

Det var idag – dagen innan, onsdag, möttes kommunstyrelsen i Vänersborg. Vänsterpartiets ledamot bad om att få tillföra ett initiativärende på dagordning. I slutet på ett långt sammanträde var det dags att rösta. På Stefan Kärvlings blogg ”KS uttalar sig om angiverilagen” beskrivs behandlingen av ärendet. Den här gången gjorde L och KD följe med fem  andra partier, alltså S, V, C, MP och MBP. Moderaterna och Sverigedemokraterna gick i armkrok. Två partier som står fast, två andra som när som helst vill ta avstånd från sin egen riksdagsgrupp. Hur länge håller detta?