Bostadsbrist

Järnväg och bostad i samma portfölj

Vänsterpartiets initiativ ”Järnväg Sverige” avser inte bara personresor, det gäller all trafik på räls, även godstrafik. Det finns även ihållande kritik från näringslivet som vittnar om avsevärda problem med godstransporter. Man vill kunna lita på att råvaror, halvfabrikat och färdiga produkter kommer till verkstäderna och till kunderna vid avsedd tid.

Näringsminister Ebba Busch, KD, uppvaktades under första hälften av 2023 av tunga företrädare  från näringslivet. Ebba Busch har hittills inte fått mycket hjälp av sin regeringskollega, Andreas Carlsson, KD, som har ansvar för infrastrukturfrågor. Det kan bero på att Andreas Carlsson upplever en än tuffare arbetsbelastning för den andra delen av sitt uppdrag i regeringen – han är också bostadsminister.

Igår beskrev Annie Croona på ledarsidan i tidningen ETC bilden av bostadsmarknaden som den ser ut för årskullarna födda på 90-talet: ”Snart har bara rika råd med tak och fönster”.

”Det är tydligt att politikerna har lämnat den här generationen i sticket. För det finns inga hyresrätter till de utan rika föräldrar längre: de såldes ut på vägen mot den borgerliga visionen om att alla ska äga sin bostad.”

”Krisen är hela landets. Åtta av tio svenskar bor i en kommun med bostadsbrist, var åttonde vill men kan inte flytta. 200 000 unga vuxna har inte råd att flytta hemifrån och var tredje tvekar, på grund av bostadskrisen, inför att skaffa familj. Och värre ska det bli – bostadsbyggandet störtdyker. I år väntas antalet påbörjade bostäder minska med 55 procent.

Siffrorna borde skava i en bostadsministers kropp och kanske även leda till en viss så kallad sense of urgency (och ett agerande i samma anda). Men som så ofta motsvarar förslagen inte krisen: regeringens svar är en utredning om hur det kan bli enklare att hyra ut i andra hand. Har Andreas Carlson (KD) sett andrahandsmarknaden? Det har i alla fall bostadssökande 90-talister.”

Hur ser det egentligen ut i vår kommun? ”Bostad” nämns många gånger i dokumentet som gav anledning till fullmäktiges långa debatt för två veckor sedan. Budgetbeslutet inför 2024 tar hänsyn till en omvärldsanalys där bilden målas i alla tänkbara färger:

• Samtidigt faller bostadsinvesteringarna kraftigt som en följd av en nedgång i bostadspriserna och ökade produktionskostnader.
  • Även inom vatten och avlopp (VA) och bostäder är investeringsbehoven stora.
  • Befolkning: Prognosen grundar sig bland annat på en ökning av bostadsbyggandet i kommunen, vilket förväntas leda till omflyttningar och inflyttningar, vilket i sin tur förväntas leda till ett växande invånarantal.
  • Vidare innehåller budgeten exploatering av bostadsområden inom Holmängen.
  • Kommunens planberedskap för nya bostäder ska öka.
  • Exploateringsprojektet Sanden Södra kommer medföra en helt ny stadsdel med varierande användning från bostäder, kontor, handel, parkering och centrumverksamhet.

Västra Götalands 49 kommuner har alla svarat på enkätfrågor från länsstyrelsen. Där sammanställs och publiceras varje år i juni en aktuell Bostadsmarknadsanalys. Liknande sker i hela landet. Sverige delas in i 60 ”funktionella analysregioner”. I Västra Götaland är det sju FA-regioner, ”Trollhättan-Vänersborg” är en av dessa.

Med rapporten som underlag borde kommunfullmäktige eller kommunstyrelsen efter sommarpausen få en presentation och föra en diskussion kring ”läget på bostadsmarknaden” i vår kommun och närregion. Frågor som tidningen ETC ställer borde vara relevanta även här. Nog finns det ungdomar, unga vuxna, unga familjer, ensamstående med barn, nya medborgare med folkbokföringsadress i Vänersborg som väntar på svar.

Svar som betyder något. Kan vi förvänta oss något från bostadsminister Andreas Carlssons kansli?