Budget 2024

Fullmäktige tar nu sommarpaus

Med start 13:00 och avslutning exakt 21:45 avverkade kommunfullmäktige 28 ärenden på en diger lista.

Mål- och resursplanen för 2024 var den viktigaste beslutspunkten. Fem olika budgetförslag hade kommit in, ett av dessa kom från Vänsterpartiet.

Vårt parti har fyra ledamöter på plats som backas upp av våra ersättare Peter Lénberg och James Bucci.  Gruppledaren Stefan Kärvling talade om förslagets ”helhet”, om det som gällde barn- och utbildningsnämnden och byggnadsnämnden. Ida Hildingsson om socialnämnden, där hon är ledamot och om samhällsbyggnadsnämnden. Gunilla Cederbom talade om kultur- och fritidsnämnden samt miljö- och hälsoskyddsnämnden. Lutz Rininsland om Kunskapsförbundet Väst, förbundets frågor ligger under kommunstyrelsen.

Den som vill kan se och lyssna på hela mötet eller enskilda ärenden. På kommunens hemsida ligger hela inspelningen. Det är lätt att hitta rätt ärende för att ta del av allt som anfördes från företrädare från fullmäktiges nio partier och 51 ledamöter.

Här anförandet från Gunilla Cederbom om kultur- och fritidsnämnden där hon tillsammans med Madelaine Johansson företräder Vänsterpartiet.

MRP kultur och fritid

Ett rikt kulturliv och en meningsfull fritid är viktiga delar i alla människors utveckling. Det är inte guldkanten i tillvaron. Det är en del av basen.

Där hittar vi vänner, känner tillhörighet och sammanhang.

Vi lär oss nya saker och får nya upplevelser som utvecklar oss som människor.

Det stärker oss och ökar möjligheterna till både ett arbetsliv och livskvalitet.

Därför är det så trist att vi står mitt i några år med kärva ekonomiska tider som beror på omvärlden och den nedskärningspolitik av välfärden vi ser från regeringens håll.

Förutsättningar som gör att vi inte kan göra välbehövliga satsningar så vi når våra inriktningsmål för invånarna i Vänersborg.

Den styrande blå regeringen med stort inflytande av SD urholkar de statliga bidragen bla till kultur- och fritidsverksamheter. SD inflytande över kulturpolitiken bekymrar mig.

Kultur- och fritidsnämnden hade behövt förstärkning med 4 mnkr 2024 för att upprätthålla samma verksamhet och få balans mellan intäkter och kostnader. För planperioden totalt 7 mnkr.

Nu måste vi istället minska på kostnader och dra ned på våra verksamheter. Då rannsakas alla delar, vad kan göras som får minst negativ konsekvens? Vilka verksamheter ingår inte i reglementet, se över anläggningarna, se över ambitionsnivån för musik-och kulturskolan. Det kommer att svida.

Som Stefan Kärvling sa, så står barn- och utbildningsnämnden  inför att avveckla KUL, KUL – kultur – Utveckling – Lärande, som kostar 1,8 mkr/år för BUN att köpa tjänst av kultur- och fritidsnämnden.

KUL är en samverkan mellan skolan och kultur/fritid för alla barns rätt till kulturupplevelser och eget kreativt skapande. Kulturens roll i skolan är viktig då den minskar stress, stimulerar känsla och fantasi, gör att vi förstår oss själva, andra och omvärlden bättre.

KUL handlar om åtta olika konstformer som alla elever får ta del av under sin studietid som fördjupar lärandet och förbättrar skolresultaten.

Så oerhört viktig verksamhet som vi inte bör rasera för barn och ungas lärande och utveckling.

Vi pratar alla om vikten av tidiga insatser i dessa tider. Då kan vi inte genomföra massiva nedskärningar som drabbar barn och ungas framtidsmöjligheter.

Vårt budgetförslag innebär att vi säkrar KUL för barn och unga.

Vi måste ta vårt ansvar och dämpa de allvarliga långsiktiga konsekvenserna och personalneddragningar inom förskola, skola och socialtjänst redan nu. Det kan vi göra genom att vara tydliga till nämnder och förvaltningar nu i budgetbeslutet. I en sån här svacka ska resultatutjämningsreserven RUR användas redan nu.

Om vi ser negativa prognoser och fortsatt nedskärningspolitik av välfärden på riksnivå, så tvingas vi till och är beredda att ta till en skattehöjning i höst för att inte rasera grundläggande verksamheter i vår kommun. Vi kan kalla den Kristersson-skatt!

Bifall till Vänsterpartiets budgetförslag.