lästips

Tips för hängmattan

Jonas Sjöstedt skriver i tidningen Arbetet: ”Jag avskydde vad Fredrik Reinfeldt gjorde med Sverige – men han var i alla fall bra på det”

Skolminister Lotta Edholm är gäst hos Anders Holmberg i programmet ”30 minuter”.

Sedan i alla medier berättelsen om den stora kompromissen, där Maria Malmer Stenergard, M, Tomas Tobé, M, och Ylva Johansson hållit i taktpinnen, medan SD yttrar sitt missnöje över resultatet från EU-mötet i Luxemburg. Dagens Nyheter skriver bl a: ”Men eftersom flera medlemsstater, som Polen och Ungern, i många år vägrat att ta emot asylsökande från andra länder, lanseras andra alternativ för att stötta gränsstater. Det kallas obligatorisk solidaritet och innebär att länderna kan bidra med gränspoliser, utrustning eller annat. Rena pengar ingår också. Prislappen satt till 20 000 euro (cirka 230 000 kronor). För svensk del betyder det att Sverige kan betala 18 miljoner euro, 210 miljoner kronor med dagens växelkurs, för att inte behöva ta emot en enda omfördelad asylsökande.”

Kanske bättre att läsa Lisa Pelling i dagens arena: ”Tältlägren har varit en pilottest” om denna EU-kompromiss.

Glöm inte att läsa Rött.nu: ”Elinor Torp om människor som städar Sverige”.

Nästa vecka onsdag är det partiledardebatt i riksdagen, Veckan efter, på tisdag, debatteras och beslutas ”Riktlinjer för den ekonomiska politiken”.