Skoldebatt

Ett steg på vägen?

Kom ihåg Januariöverenskommelsen 2019 mellan S, C, L och MP: ”Regeringen kommer inte att driva eller arbeta vidare med förslag om vinstförbud eller andra förslag med syftet att införa vinstbegränsningar för privata aktörer i välfärden.”

Eller september 2021: ”Vinstuttag ger möjligheter

Och nu: ”Centerpartiet svänger – vill begränsa friskolornas vinst

Lokalt finns hos Vänsterpartiets förtroendevalda i Vänersborg ett minst sagt stort intresse för välfärdsfrågor i allmänhet och utbildningsfrågor i synnerhet. Överhuvudtaget råder det i hela Vänsterpartiet en stor samsyn kring frågor som berör skolan. Sista gången det var strid kring dessa centrala frågor var när Ylva Johansson, som då representerade VPK, infångades av Göran Persson. För att friska upp minnet, en artikel i tidningen Skolvärlden.

Det är motståndet mot marknadsskolan och partiets vilja att komma tillbaka till en jämlik skola för alla våra barn och ungdomar som förenar våra förtroendevalda i riksdagen och ute i kommunerna. Här de viktigaste dokument som i en eller annan form också kommer till uttryck i våra motioner och interpellationer, när vi står i talarstolen eller när vi deltar i beslut som fattas i barn- och utbildningsnämnden, i Kunskapsförbundets direktion, i kommunstyrelsen eller i kommunfullmäktige.