Extra bidrag till flygplatsen

Det brister överallt – men flyget till Stockholm behövs

På kommunstyrelsens ärendelista 3 maj finns punkten ”Hemställan om extra verksamhetsanslag 2023 för Fyrstads Flygplats AB”.

”Styrelsen för flygplatsbolaget har tillskrivit medlemskommunerna med hemställan om ett extra verksamhetsanslag för 2023 att utbetalas som ett engångsbelopp till bolaget. De aktiviteter som flygplatsbolaget och flygoperatören genom ett gemensamt åtagande behöver genomföra för att långsiktigt utveckla linjetrafiken, öka passagerarantalet och göra flygplatsen och ägarkommunerna mer kända i framför allt Stockholmsområdet är inte medtagna i bolagets budget för 2023.
Styrelsen ser ett behov av ett extra verksamhetsanslag om 2 000 tkr för täcka kostnader för planerade aktiviteter, insatser och instegsrabatter.

Tillsammans med Paul Åkerlund leder Benny Augustsson, S, kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, styrelsen för flygplatsbolaget. I den egenskapen vänder han sig till kommunstyrelsen i Vänersborg och anhåller om ett extra bidrag. Benny Augustsson, S, nu kommunstyrelsens ordförande, föreslår ”Kommunstyrelsen beslutar att bevilja ett extra verksamhetsanslag om 420 tkr till Fyrstad Flygplats AB för täckning av förluster under år 2023.

Långsiktigt utveckla linjetrafiken?

Öka passagerarantalet?

Nya destinationer?

Göra Vänersborg och Trollhättan mer kända i framför allt Stockholmsområdet?

Vänersborgs kommun bidrar årligen med ett ordinarie verksamhetsbidrag – 2023 är beloppet 1 155 tkr. Här var argumentet hela tiden att inga pengar går till det kommersiella flyget, det behövs för att säkra ambulansflyget och för att Malöga kan fortsätta vara beredskapsflygplats. Men denna dryga miljon räcker inte längre, nu tillkommer ett behov av en halv miljon till för att utveckla och öka och marknadsföra och flyga till nya destinationer.

En halv miljon bara 2023 för att kommunerna har ju inga pengar över i tider av lågkonjunktur. Och sedan, när det lossnar för kommunerna? Lite till, fast det kan hända att aptiten har vuxit under tiden. Eller?

Beslutet debatteras inte offentligt i kommunfullmäktige, det stannar vid ett beslut i kommunstyrelsen i morgon. Var så säker, av protokollet kommer det att framgå att Vänsterpartiets ledamot har yrkat för avslag och anmält en skriftlig reservation.

Här länken till underlaget inför kommunstyrelsen.