VA-anslutningar

Ett bra yrkande som fick gehör

För att göra en lång historia kort: James Bucci, Vänsterpartiet, anmälde ett ”initiativärende” i samhällsbyggnadsnämnden. Sådant får en ledamot göra, fast det sker inte särskilt ofta. Ännu mera sällan händer det att nämnden vid samma sammanträde känner sig mogen att fatta ett beslut. Men så blev det – lokaltidningen TTELA berättar idag om ärendet och beslutet: ”VA-striden: Fastighetsägare kan slippa tvångsanslutning”

I inledningen skriver tidningen: ”Nya regler kan vända upp och ner på hur Vänersborgs ­kommun hanterar tvångsanslutningarna till va-systemet. Och en dom från mark- och miljööverdomstolen pekar mot att bevisbördan inte alls ligger på fastighetsägaren utan på kommunerna.”

Hur kunde det bli så här? Samma fråga hade i grunden redan varit i kommunfullmäktige genom en motion från Lena Eckerbom Wendel, M. Men där blev det stopp – Mats Andersson, C, kom med kommunledningens yrkande om återremiss. Och för att pausa ett ärende tillfälligt, behövs ingen majoritet. (Det beslutet är förresten överklagat hos förvaltningsrätten.)

James Buccis yrkanden är egentligen bara en kopia av det som fullmäktige stoppades från att besluta. Men i samhällsbyggnadsnämnden har kommunledningens partier inte samma ”redskap” till sitt förfogande, det blev votering och Vänsterpartiets yrkande fick bifall med rösterna 6:5.

Tidningen TTELA:s faktaruta: