Medlemsantalet

Altinget berättar om partiernas medlemsjakt

Altinget.se är en politiskt oberoende nättidning som bevakar politik i Sverige och EU.

En artikel idag har rubriken ”M och MP vinnare i partiernas medlemsjakt”. Tidningen skriver: ”Efter bottennoteringen för tre år sedan har Moderaterna vänt trenden och är nu det parti som lockar allra flest nya medlemmar. Samtidigt står Miljöpartiet för den största procentuella tillväxten och är inte längre minst av riksdagens partier.”

En blick på grafiken gör att man förväntar sig ett ord om Vänsterpartiets situation. Jovisst, så här berättar Altinget:

”I ett längre perspektiv är dock Vänsterpartiet den stora vinnaren. Sedan partiet nådde sin bottennotering 2009 med endast 8 504 medlemmar, minst av alla riksdagspartier, har det vällt in nya medlemmar. Medlemskåren har ökat med 370 procent.

I dag har Vänsterpartiet 31 427 medlemmar och närmar sig Sverigedemokraternas tredjeplats.

– Om man lägger ihop 2021 och 2022 är det den största ökningen vi har haft i modern tid. Det är en kombination av allt som hände kring marknadshyrorna, pensionen och sjukförsäkringen 2021 och valrörelsen 2022, säger partisekreteraren Aron Etzler (V) till Altinget.”