Regeringen höjer skatten

Tyvärr, förnuftet segrade inte

Det blev som vi befarade – för en månad sedan berättade vi om den nya regeringens och Sverigedemokraternas avsikt att höja skatten: ”Slänga eller reparera?

I maj 2022 fattade en enig riksdag beslut om att sänka momsen på reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne från 12 procent till 6 procent. Regeringens partier M, KD och L tillsammans med Sverigedemokraterna beslutade idag att mervärdesskatten åter höjs till 12 procent, inte ens ett år efter att man var med om att fatta beslutet om sänkningen.

S och C förklarade i särskilda yttranden varför man inte deltog i beslutet.

Endast V och MP röstade nej – här deras gemensamma reservation:

”Regeringen föreslår att mervärdesskatten för reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hushållslinne höjs från 6 procent till 12 procent.
Förslaget syftar till att öka enhetligheten i mervärdesskattesystemet. Vi delar regeringens syn att det är önskvärt med ökad enhetlighet i skattesystemet, men anser att det kan finnas områden och skatter där avsteg från
principen om likformiga skatter kan vara motiverat och att klimat- och miljöområdet är ett sådant. En övergång till ett mer hållbart samhälle och en hållbar ekonomi kräver att resurser används mer effektivt, och att gynna reparationstjänster är en viktig del i det arbetet eftersom det är mer resurseffektivt att laga och reparera varor än att köpa nytt. Höjningen drabbar dessutom småföretag med redan begränsade marginaler. Även om sänktmervärdesskattesats på vissa reparationer är en begränsad insats, anser vi att den är värdefull i ett läge där omställningen till en mer hållbar ekonomi måste intensifieras. Den föreslagna höjningen skickar helt fel signaler till svenskt näringsliv och till
svenska konsumenter om att den nya regeringen inte prioriterar omställningen till en mer hållbar och cirkulär ekonomi.
Mot denna bakgrund anser vi att riksdagen bör avslå propositionen.”

Här länken till Skatteutskottets betänkande.