Fyrbodal

Vilka med vem – spelar det någon roll?

Där uppe i Stockholm, här i regionen, här hemma – och hur är det egentligen i Fyrbodal?

Regeringen och riksdagen, vi har sett början och inväntar utvecklingen. Innan årsskiftet gick alla omröstningar regeringens väg. Men regeringen (M, KD och L)  har ingen majoritet, även om statsminister Ulf Kristersson säger annat. I riksdagen kommer det att visa sig om regeringen kan lita på röster från SD eller hur mycket regeringen måste anpassa sig till krav från SD för att krångla igenom en kompromiss.

I regionen Västra Götaland är det nu S, V och MP som styr. Av 149 mandat förfogar partierna över 68, allianspartierna M, KD, C och L samlar 57 mandat, SD med 24 mandat är vågmästare.

I Vänersborgs kommun är det S, C, KD och MP som styr  med 23 mandat av 51 – ”allianspartierna” C och KD med 4 resp 3 mandat samarbetar intimt med S. M har valteknisk samarbete med L, V och MBP. SD står vid sidan om.

Något förvirrande? Inte riktigt, det kan vara ännu ”suddigare” om man jämför med kommunalförbundet Fyrbodal där 14 kommuner från Dalsland och norra Bohuslän samt Trollhättan och Vänersborg har nära samarbete i en mängd viktiga frågor. I Fyrbodal var det Martin Carling, C, från Dals-Ed som under en rad år var ordförande i förbundets direktion.

Nu kallas förbundets direktion till ett första sammanträde under mandatperioden och några frågor får ett svar. Hur var det här: vilka med vem? Under punkt 2 ”Valärenden” står visserligen: Valberedningens förslag presenteras på mötet av valberedningens ordförande.

Vilka är dessa sjutton ledamöter från fjorton kommuner – Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg har alla två ledamöter, de andra elva kommunerna endast en var.

Inga klara besked när man tittar på vem som kallas till direktionens sammanträde: 8 ledamöter från S, 7 från M och 2 från SD. Och 17 ersättare som en färgpalett: S 5, SD 4, M 3, C 2 och KD, MP och UP (Uddevallapartiet) har var sin plats.

Hjälpen hittas på sidan där direktionens arbetsutskott presenteras. Carlings roll övertas av Peter Eriksson, M, från Trollhättan. En tydlig markering, dels nu en representant från en av Fyrbodals tre stora kommuner som avlöser ordföranden som kom från en av förbundets mindre kommuner, dels en politiker som alltid finns på ”den ena sidan”, inte som någon från ett parti som en gång fanns här, en andra gång där och en tredje gång kör solo.

Ordförande Peter Eriksson, M, har med sig som 1:e vice ordförande Liselotte Fröjd, M, från Tanum och som 2:e vice ordförande Benny Augustsson, S, från Vänersborg. Övriga fyra ledamöter i arbetsutskottet är: Stig Bertilsson, M, nu i Bengtsfors, Ulla Börjesson, S, Färgelanda, Kent Hansson, S, Strömstad och Martin Pettersson, SD, Uddevalla.

Samarbete och samråd innan besluten tas eller beslut genom omröstning? I riksdagen, regionfullmäktige Västra Götaland, direktionen Fyrbodal och i kommunfullmäktige i Vänersborg kommer det att bli spännande att se vilka slutsatser olika partier drar från mycket olika utfall i mandatfördelningen. Ledning, opposition tillsammans med andra, oppositionsparti utan avtalat samarbete med andra, vågmästarparti?

Tålamod …